Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat lilie

29. Září 2019

Jak na pěstování lilie? Co vede pěstitele k tomu, aby se pustili do pěstování lilií? Lilie jsou totiž pro svůj exotický vzhled a nápadné a nádherné květy považovány za královny cibulovin. Lilie jsou symbolem čistoty a nevinnosti, a proto jsou vyhledávané jako svatební kytice. Pro pěstování lilií si můžeme vybrat ze 100 až 120 druhů. Lilie bělostná, lilie cibulkonosá, lilie královská - vybírat je opravdu z čeho. Lilie mají na pěstování rozdílné nároky, a proto uvedu hlavní zásady pěstování lilií.

1
Pěstování lilií - vhodné stanoviště Lilie jsou vhodné pro záhonové výsadby. Lilie můžeme pěstovat i v květináči, hlavně ty menšího vzrůstu. Nevyžadují nějaké zvláštnosti. Liliím prospívá slunné stanoviště, kyprá, humózní, dobře propustná půda a dobrá zálivka. Pro pěstování lilií je vhodná neutrální až mírně kyselá půda, ovšem tato zásada pěstování neplatí pro všechny druhy. Liliím neprospívá sucho a ani přemokření hlíny, zaléváme střídmě, použijeme mulčovací kůru. Po odkvětu lilie nezaléváme.
2
Jak sadit lilie Důležité je vysadit cibule lilie brzy na podzim. Venkovní raně kvetoucí lilie vysazujeme na počátku vegetačního odpočinku, což je zhruba v půlce září. Na jaře můžeme vysazovat pozdě kvetoucí druhy. Cibule lilií vysazujeme hluboko. Nad cibulí vysazenou do země má být třikrát vyšší vrstva hlíny, než je průměr samotné cibule. Hodláme-li lilie pěstovat v těžších půdách, vysazujeme cibule lilie do hloubky odpovídající dvojnásobku průměru cibule. Před výsadbou je vhodné cibule lilií namořit fungicidními přípravky.
3
Hnojení při pěstování lilie Při pěstování lilií omezujeme dusíkatá hnojiva a dáváme přednost hnojivům s vyšším obsahem draslíku, můžeme použít Cererit. Po odkvětu nehnojíme.
4
Zimování lilií Lilie přesazujeme až po vyčerpání půdy, kdy přestává po několika letech kvést. Pokud pěstujeme lilie v květináčích, květináče přemístíme na vhodné místo bez deště, ideální do domu na chladné místo pod 10°C. Při mírné zimě lilie může zůstat v květináči venku, ideální je, pokud je přemístíme do dřevěných beden a vysteleme slámou. Cibule lilií pěstovaných v záhonech na podzim vyhrabeme. Zbavíme hlíny a necháme sušit ve větrané místnosti. Lilie pak přes zimu skladujeme v kbelících nebo bednách plněných suchým pískem nebo hoblinami.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: Zsuzsanna Kilian; cynthia berridge, zdroj: sxc.hu

Hodnocení
Katrin Obrusníková (neověřeno) | Pá, 03/18/2016 - 11:27

Po jednom zalití mi druhý den začly žloutnout lístky, ale květy se pořád zbarvují a nevadnout. Čím to může být? Prosím o radu .

Paulina Groblova (neověřeno) | Ne, 05/03/2015 - 11:35

Po odkvětu jsem lilii stále zalévala(nemám zkušenost) a rostlina byla stále zelená.Nyní ve spodní části raší výhonky.Co s tím.Děkuji za radu.

Ing Pavel Cigánek (neověřeno) | Ne, 04/13/2014 - 10:46

Po odvětu lilií v květináči zůstaal zelená část tří rostlin.Co s tím?? Poraďte prosím.Ing Cigánek

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici