Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat macešky

Macešky (nebo také violy) jsou v České republice velmi oblíbenými okrasnými květinami. Na světě existuje více než 450 druhů macešek. Macešky často tvoří květinové dekorativní záhony v městských parcích, ale také je s oblibou sázíme na své zahrádky či do truhlíků na balkon. Macešky jsou pěkné variabilní květiny, které mohou růst jak samostatně, tak i s dalšími květinami. Jak je to však s jejich pěstováním?

Co je potřeba

  • semena macešek
  • půda
  • zahradní náčiní
  • voda
  • skleník
  • truhlík
  • květináč
  • hnojivo
1

Macešky se pěstují jako letničky, dvouletky, trvalky anebo skalničky. Macešky mohou mít různou velikost květů (středně velké 4 – 5 cm, rané obří 5 – 6 cm, švýcarské obří 6 – 7 cm, quedlinburské obří 6 – 8 cm).

2

Před výsevem smíchejte semena macešek s jemným pískem a důkladně promněte (čímž narušíte jejich ochrannou vrstvu), a pak je vysejte do truhlíku anebo na záhon umístěný v polostínu.

3

Důležité je vědět, že semena macešek se vysévají v polovině července. Ke svému růstu totiž macešky potřebují minimální teplotu pohybující se okolo 15 stupňů Celsia a půdu plnou živin. 1 gram semen představuje cca 750 semínek, z nichž může vyrůst až 250 macešek. Aby se maceškám dařilo, potřebují pravidelnou zálivku a přistínění. Po zasetí začnou rostlinky klíčit a růst v průběhu (cca) 10 dnů.

4

V srpnu rostlinky přesaďte buď do zvláštních květináčů, anebo na záhon tak, aby mezi sebou sazeničky měly 7 cm rozestupy. V této době by měly mít alespoň 2 lístky.

5

V září se pak maceška sází na své konečné stanoviště v rozestupech 15 – 20 cm.

6

Macešky potřebují pravidelnou zálivku a to i v zimě, kdy se zalévají v bezmrazých dnech.

7

Přes zimu se macešky přikrývají chvojím. Macešky v nádobách se na zimu i s nádobou zakopávají do země.

8

Na jaře se macešky přihnojují hnojivy s menším obsahem dusíku.

9

Maceška (kterou jste zasadili v červenci jako semínko) kvete hned další jaro od března. Za horkého počasí potom její kvetení ustává a znova kvést začíná až se změnou počasí nebo přísunem vlhka.

10

Letničky se vysévají v době od února do dubna ve skleníku či fóliovníku. Na záhon se pak přesazují v květnu. Kvetou nám pak přes léto a po odkvětu je zlikvidujte.

11

Pěstování macešek od výsevu semen se může jevit jako příliš složité a zdlouhavé, a proto si celý proces můžete zjednodušit nákupem již předpěstovaných sazeniček. Kvalitní sazeničky by měly mít 6 – 9 pravých lístků.

Jestli chcete, aby maceška hodně kvetla, odstraňujte již odkvetlé květiny a pravidelně ji přihnojujte.

Autor: Adriana Dosedělová | Zobrazit autorská práva

Autor: aidswarrio,Rumunsko

Zdroj: www.sxc.hu

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak vysazovat růže
Není snad jediný zahrádkář, který by nezatoužil pěstovat na zahradě královnu květin - růži. Existuje spousta druhů růží. Ty se dělí nejen podle barvy,…
Jak a co udělat v květnu na zahradě
Květen je snad tím nejkrásnějším měsícem v zahradě, ale my touhle dobou máme obvykle tolik práce, že se málokdy zastavíme, abychom si vychutnali krásu…
Jak hnojit balkonové rostliny
Jak hnojit balkonové rostliny | rady a tipy. Také se zatajeným dechem obdivujete nádhernou záplavu balkonových květů a vrtá vám hlavou, jak toho docíl…