Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat papriky

14. Duben 2019
Jak pěstovat papriky

Jak pěstovat papriky – pěstování paprik. Deset zásad, které pomůžou k lepším úrodám této velmi oblíbené zeleniny. Jak pěstovat papriky krok za krokem.

1

Před výsevem semen paprik, nejlépe počátkem února, namočíme osivo asi na jeden den do vlažné vody. Po vysetí paprik do směsi výsevného substrátu s hrubším pískem a po zasypání nejvýše 1 cm této směsi, vše přikryjeme papírem – asi vrstvou 10 cm nad substrátem. Zalijeme přípravkem Previcur proti padání. Zajistíme teplotu kolem 30 °C, aby sazeničky paprik vyrostly do 10 dnů.

2

Přepícháme pevné sazeničky paprik s pravými lístky do truhlíků ve vzdálenosti 5 až 6 cm. Pak můžeme očekávat sazenice 30 až 40 cm vysoké. Pokud se jejich růst zpomaluje, je nutné přihnojovat. Vhodná je teplota nad 20 °C.

3

Sytě zelené, pevné sazenice, otužené několik dnů na slunci a větru, dobře prolité, vybíráme z truhlíku i s kořenovým balem. Sazenice paprik vysázíme do dvou vykopaných stružek vzdálených od sebe asi 45 cm, s mezerou mezi dvojřádky asi 80 cm. Stružky dopředu prolijeme, sazenice sázíme do vzdálenosti 40 až 50 cm do sponu. Pořádně zalijeme. V případě chladnějšího počasí několik dní nezaléváme, je-li náhle příliš horko, zaléváme nebo rosíme tak, aby neopadávaly dolní listy.

4

Když sazenice paprik povyrostou a začnou kvést, vylomíme první květ či malý plod, sdrhneme přízemní listy i s malými přebytečnými odnožemi. Polovinu chodníkové mezery přikopčíme jednomu řádku, polovinu druhému, totéž v dalších mezerách. Zalijeme. Pak zaléváme a přihnojujeme jen do vzniklých stružek.

5

Kvetoucími rostlinami alespoň jednou za dva dny zatřeseme, abychom zajistili co nejlepší opylení a tím velké plody. Odkvetlé lístky setřeseme, aby na rostlinách neplesnivěly. Dobře větráme. Malé plody mířící do porostu vykloníme nejlépe odpoledne ven z větví, aby narostly souměrné, nezdeformované.

6

Rozlámání rostlin s násadou velkých plodů zabráníme nejlépe tak, že mezi krajní (pevné, alespoň metr vysoké) kolíky vypneme drát v takové výšce, aby se neulomily boční větve. K drátu postupně tenkým provázkem přivazujeme jednotlivé sazenice tak, že je vodorovně provázkem obepneme a mezi sazenicemi vždy uděláme uzel. Tím drží ve dvou místech. Při nárůstu porostu přidáváme další drát a podle potřeby provážeme.

7

Papriky zaléváme raději do větší hloubky a méně často. Při kapénkové zálivce udržíme nakypřenou zeminu. Při dozrávání plodů zálivku omezíme, vylomíme střední malé větvičky, aby nočním chladem zapocené plody rychle oschly, nepraskaly a nehnily.

8

Udržujeme čistou okopanou půdu bez trávy. Často obracíme listy a kontrolujeme nástup škůdců, mšic, svilušek, housenek atd. Před jarními i podzimnmi mrazíky uchráníme porost přikrytím netkanou textilií.

9

Ošetřujeme okamžitě. Zpočátku dlouhodobě účinnými prostředky, při sklizni krátkodobými. Otrháme zásobu plodů, abychom znovu sklízeli za několikrát delší dobu, než byl účinek prostředků. Postřiky střídáme.

10

Jako základní hnojení je velmi vhodné zapravit do půdy vyzrálý kravský hnůj, popřípadě jiný dostupný humusovitý materiál. Později přihnojujeme podle barvy a velikosti listů. Malé žlutozelené svědčí o slabé výživě, sytě zelené rovné listy odpovídají přiměřenému hnojení. Příliš tmavé a v žilkách deformované ukazují přehnojení zvláště dusíkem. Hnijící mladé plody jsou důsledkem nedostatku vápníku.

Papriky Bajka a Meika vznikly křížením západních odrůd s nejchutnějšími moravskými paprikami. Mají-li dužninu silnou nad 4 mm, jsou velmi dobré i zelené.

Obě odrůdy paprik jsou odolné vůči chorobám a škůdcům, ale v případě silného napadení je nutné porosty ošetřit.

Luboš Keller (neověřeno) | Čt, 09/22/2016 - 19:37

Pěstuji papriky v pařeníku a sazenice s plody mám přes metr vysoké.
Mají se zaštipovat aby mi tolik nenarostly?

Wandys (neověřeno) | Po, 08/08/2016 - 11:56

Vypěstuji prvotřídní sadbu, nasadím do foliáku, vše krásně roste, po měsíci jako když mávne proutkem, začnou opadávat listy, reznou a po čase připomínají les napadený kůrovcem. Měním zeminu, zalévám jak se má, ošetřuji proti mšicím, větrám či nevětrám, kypřím či nekypřím, nepomáhá nic. Kozí rohy, feferonky krásně plodí, rostou, košatějí a klasické papriky hynou. Přitom jsem je úspěšně pěstoval mnoho let. Ještě se chystám vyměnit modrou fólii za normální průhlednou a sehnat nějaké u nás ověřená semínka(při nákupu nešetřím). Možné spojení s nástupem veder? (asi 5 let.).

Chilli asi nepěstujete ve velkém, takže je to jednodušší. Já si vyseji do kelímku pár semínek, postupuji stejně - mírně zasypu, přikryji sklíčkem nebo přehodím igelit sáček aby se udržovala vlhkost, když se zdá, že je tam moc mokro, pootevřu, postupně otvírám víc a víc... Po vzejití (nikdy nevzejde vše) překypíruji aby nebyly moc těsně u sebe a daly se pak rozesadit. Do květináčů nebo truhlíku dávám po 2 sazenicích k sobě - lépe se opylují a což je asi důležitější: sami sebe přidržují, takže se nemusí vyvazovat a kolíkovat... Plody odstřihávám jakmile chytnou jen trochu barvu (dojdou) další pak dorůstají rychleji.

Denis Švec (neověřeno) | St, 03/13/2013 - 14:35

Výborný článek :-)

paprička (neověřeno) | Po, 11/19/2012 - 03:38

Pro rady na pěstování chilli papriček zkuste

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Čekanka a její pěstování. Čekanka listová je listová dvouletá zelenina v čeledi hvězdicovité, která vytváří v prvním roce řepovitý kořen a listovou rů…
Obrázek není k dispozici
Pěstování květáku je poměrně náročné. Květák vyžaduje vhodné stanoviště na půdě s dostatkem vláhy a živin. Zato si můžeme pro pěstování květáku vybrat…
Jak pěstovat kedluben
Jak pěstovat kedluben | rady a tipy. Vypěstujte si na zahradě bílé nebo modré kedlubny. Kedluben je zdravý, podporuje krvetvorbu, obsahuje mimo jiné l…
Jak pěstovat ředkvičky
Ředkvičky pravděpodobně pocházejí z Japonska, jsou nenáročné a dají se pěstovat rychle třeba i na balkóně v truhlících. Jsou lahodnou chuťovkou, obsah…
Jak pěstovat zeleninu ze semen
Jak pěstovat zeleninu ze semen | rady a tipy. Pokud nemáte času nazbyt a nechce se vám čekat než vyrostou sazenice, nezoufejte, i tak si můžete vypěst…