Co je potřeba

vánoční hvězda

1

Vánoční hvězda – trocha botaniky Vánoční hvězda (Poinsettia nebo také Euphorbia pulcherrima) patří do čeledi pryšcovitých a její původní domovinou je Mexiko. Je dekorativní především kvůli křiklavě vybarveným listenům, které mnozí lidé považují za květy. Skutečné květy poinsettie jsou ale velmi malé.

2

Něž si vánoční hvězdu přinesete domů V obchodech jsou dnes k dostání nejrůznější barvy vánoční hvězdy: od standardní červené přes meruňkovou, žlutou a dokonce bílou. Horkou novinkou jsou pak vánoční hvězdy několikabarevné. Někdy bývají celé rostliny pokryté třpytkami. To jim ale nikterak nevadí. Pozor si musíte dát v první řadě na substrát vánoční hvězdy: není příliš promočený nebo přeschlý? Listy musí být rovnoměrně vybarvené, bez nevzhledných skvrn a zaschlých konečků listů. Vánoční hvězda je velmi citlivá na chlad. Pamatujte na to i při jejím transportu. I na velmi krátkou vzdálenost (z obchodu do auta) si ji nechte zabalit do několika vrstev papíru nebo novin.

3

Jak se starat o vánoční hvězdu Po příchodu domů umístěte rostlinu na světlé místo s dostatkem světla. Pamatujte na to, že vánoční hvězda nesnáší především přímé slunce a průvan. Teplota v místnosti by se měla pohybovat mezi 20-26°C. Stojí-li květináč těsně nad topením, postavte ho na misku s vlhkými oblázky a čas od času celou rostlinu poroste. Vánoční hvězdu zalévejte pravidelně odstátou vodou, do které 1x za 14 dní přidejte hnojivo pro kvetoucí pokojové rostliny a to až do doby, dokud rostlina neodkvete. Poupata jsou drobná a najdete je přímo ve středu červené růžice listů. Kvetení vánoční hvězdy není výrazné a trvá 5-12 dní, protože poupat je několik a rozkvétají postupně. Po odkvetení vánoční hvězdy ukončete hnojení, ale rostlinu ponechte na místě, dál přiměřeně zalévejte. Substrát nesmí nikdy vyschnout, ale ani být neustále podmáčený.

4

Vánoční hvězda – dlouholetý společník Když z hvězdy začnou opadávat červené listeny, přeneste ji do místnosti s nižší teplou (max 15°C ne méně) a omezte zálivku. V březnu rostlinu výrazně zkraťte a vraťte na původní místo. Začněte zalévat jako obvykle. Od května přihnojujte živinami pro kvetoucí rostliny.

5

Opětovné kvetení vánoční hvězdy Aby vánoční hvězda vykvetla, potřebuje krátký den a dlouhou noc. Bohužel naše střídání světla a tmy k navození tohoto cyklu nestačí, musíte jí proto trochu pomoci.Vyrobte kornout z černého papíru tak, aby se pod něj vešla celá rostlina i s květináčem. Rostlinu přikrývejte pod poklopem od října do listopadu (2 měsíce) na dobu 14 hodin. Odvděčí se vám nádhernými barvami.

6

Množení vánoční hvězdy Vánoční hvězdu lze množit velmi jednoduše – řízkováním. V dubnu až květnu ustřihněte mladé větvičky, ponořte je na chvíli do vody (kvůli zastavení vytékajícího mléka) a pak je ihned zasaďte do vlhkého substrátu. Použijte běžnou zeminu pro pokojové rostliny smíchanou s pískem v poměru 2:1.

Varování

Vánoční hvězda patří mezi jedovaté rostliny. Udržujte ji proto mimo dosah dětí a domácích zvířat. Při náhodném potřísnění pokožky jejím mlékem postižené místo ihned omyjte vodou, při zasažení očí vyhledejte pro jistotu lékaře.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.25
Average: 4.3 (12 votes)