Přejít k hlavnímu obsahu

Jak postavit udírnu

30. Srpen 2019

Postavit si vlastní udírnu na zahradě? Proč ne? Budete potřebovat menší plochu, trochu zručnosti a uzený salám nebo uzené maso začnou obohacovat váš jídelníček. Ukážeme si krok po kroku, jak postavit udírnu.

1

Uděláme si plánek naší budoucí udírny.

2

Na zahradě vykopeme základy. Prakticky existují dva typy udíren. Buď je topeniště umístěné hned pod udicím prostorem (krychlová udírna), nebo k uzenému masu nebo salámu vede roura odvádějící kouř (ve tvaru L). Druhý typ je výhodnější, protože budeme mít jistotu, že udíme skutečně jen kouřem, ovšem stavba této udírny je náročnější.

3

Postavíme kostru udírny - například kovový regál, zbavený laku a rzi. Ten nemusíme kupovat, stačí požádat firmu, která právě modernizuje své vybavení. Kovových regálů se najde jistě dost.

4

Podlahu uděláme z betonu. Vyzdíme cihlami a dobře spárujeme. Dovnitř umístíme tyč, která bude uzené držet. Veškerý materiál se snažíme použít místní. Třeba kameny, které máme v okolí apod.

5

Nyní je třeba vytvořit střížku a komín. K tomu užijeme opět cihly, rouru na komín zakoupíme. Dnes užíváme lepenkovou krytinu, takzvaný kanadský šindel. Jedná se o poměrně kvalitní materiál, ovšem teplu málo odolný a hořlavý. S tímto problémem je vhodné se poradit s odborníkem, například v hobby marketu.

6

Komín opatříme stříškou, aby do něj nepršelo. Vytvoříme odkap, aby kondenzát z komína nekapal na uzené maso.

Topíme dřevem, Čím tvrdší, tím lépe - např. habr, buk, olše.

Tento postup je obecný. Čtenářům má sloužit zejména k pochopení náročnosti stavby udírny na zahradě.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat a zpracovat chřest
Jak udělat zahradní ohniště
Jak pěstovat sněženky | rady
Jak provést odvodnění pozemku | rady