Co je potřeba

- volný čas

- chuť naučit se něco nového

- zájem o houbaření

1

Opeňku měnlivou (lidově lipůvka nebo opěnka) lze najít již od dubna do pozdního podzimu. Je to dřevokazná houba rostoucí na pařezech listnatých stromů – olší, lip, buků nebo dubů. Vzácněji roste i na pařezech jehličnanů. Vzhledem k možnosti záměny za jedovatou čepičatku jehličnanovou, ji raději na pařezech jehličnatých stromů nesbírejte. Název dostala podle toho, že roste okolo pně (kmene). Roste několik let po sobě na stejném místě, takže pokud ji najdete, máte zaručený úlovek do té doby, než se pařez působením houby rozpadne.

2

Opeňka má 30–100 mm dlouhý, tuhý, válcovitý třeň, ve spodní části zúžený s mizejícími zbytky prstenu. Klobouk bývá široký 20–100 mm. Klobouk je obvykle dvoubarevný, má světlejší střed s tmavším hrbolem a okraj klobouku je tmavý. Dužnina je hygrofánní, klobouk vysychá od středu, proto ta různobarevnost. Dužnina je světle hnědá, aromatická s příjemnou houbovou vůní. Lupeny jsou středně husté, sbíhavé, světlé s nádechem do hněda. Ve stáří až rezavě hnědé.

3

Výtrusný prach je okrově hnědý. Čepičatka, se kterou by se dala opeňka zaměnit, má výtrusy o něco tmavší, takže podle výtrusů houbu raději neurčujte. V jiných případech se výtrusný prach porovnává. Prach získáte tak, že klobouk zkoumané houby položíte výtrusnou vrstvou (lupeny nebo rourkami) na černý papír a necháte několik hodin ležet.

4

Jedním ze znaků, jak rozlišit opeňku od čepičatky, je růst plodnic. Opeňka roste v trsech, několik plodnic z jednoho místa. Čepičatka roste jednotlivě. Střed klobouku má čepičatka o něco tmavší, opeňka světlejší oproti zbytku. Čepičatka je drobnější. Třeň čepičatky je ve spodní části bíle vláknitý, třeň opeňky je pod úrovní prstenu tmavě hnědý. Nelze se řídit jen tím, že opeňka roste na listnáčích a čepičatka na jehličnanech. Ve vzácných případech se obě houby mohou najít na stejném pařezu. Naučíte-li se ji bezpečně poznat, při troše pozornosti ji nezaměníte. Obě houby se výrazně liší i ve vůni. Ta každému připomíná něco jiného, doporučuji si ji proto „načichat“ a zařadit do čichové paměti. Pak houbu bezpečně určíte i po čichu.

5

Opeňka je houba všestraně použitelná v kuchyni. Hodí se do polévek, omáček, gulášů, k nakládání i sušení. Zpracovávají se jen kloboučky, třeně jsou příliš tuhé. Před přidáním do polévky se doporučuje houbičky podusit na tuku, zlepší se tím chuť. Polévku zbarví do tmavé barvy, omáčce dodají krásnou barvu. Při manipulaci s houbami dáváme pozor, klobouky jsou velmi křehké a lámou se.

6

Kloboučky můžeme také usušit. Já osobně je suším nejraději vcelku. Před kuchyňským použitím je namočte do vody alespoň na 2 hodiny. Z 1 kg čerstvých hub budete mít 100 g hub sušených.

7

Opeňka má i léčivé účinky, jsou zatím v úrovni zkoumání (prokázány byly účinky proti viru chřipky A a B z výtažku podhoubí). Opeňku si můžete vypěstovat i doma, mnoho firem nabízí soupravy k pěstování.

Varování
  • Vždy sbíráme jen ty druhy hub, které bezpečně známe!

Varování

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (2 votes)