Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se postarat o králíka | rady

08. Leden 2020

Jak se postarat o králíka | rady. Králík je přátelský, hravý kamarád do nepohody a zároveň nemusíme mít obavu z toho, kdo nám ho pohlídá, až pojedeme na dovolenou, nebo kdo jej vyvenčí, až se zdržíme v práci. Je to přátelské zvířatko, které ale také potřebuje vaši pozornost a pravidelné číštění. A proto, než si ho pořídíte, mějte na paměti pár užitečných rad, které vám pomohou jak při rozhodování, tak při koupi ušáka.

1

Vybrat králíka si můžete ze zverimexu, nebo od chovatele. Doporučuji mládě od chovatele. U mladých králíků je dosti rozšířená kokcidiosa a je nutné, aby proti ni byl malý ušák přeléčený. Ve zverimexech nic takového neznají a králíčata tam dávají už jako mrňouse, kteří nebyly u matky dostatečnou dobu, jak by měli být. Nejenže od matky získají potřebné obranné látky a správnou výživu, která jim zaručí správný vývin, ale také se od ní naučí základní dovednosti. Naučí se chodit na záchůdek, naučí se být čistotní, naučí se přijímat zeleninu a budou sociálně vyspělí na to, aby byly připraveni jít do nových domovů. Tohle všechno vám může zaručit chovatel, který chovu králíků rozumí a ví, co je pro ně nejlepší.

2

Než si králíka pořídíte, měli byste se rozhodnout, jestli jednoho, nebo více, zda samici nebo samce. U zvířat, kterým se nemůžete tak často věnovat, vždy platí pravidlo, pořídit si raději zvířata dvě, aby nestrádala a nebyla smutná. Pokud jde o to, zda samici, nebo samce, to rozhodnutí je čistě na vás. Samci ale mají občas problémy se značkováním a mnohdy je potřeba je vykastrovat. Kastrace králíka je u veterináře - specialisty většinou bez problémů a díky inhalační anestezii, která je šetrná, nedělá problémy ani u králíků. Dvě samice si na sebe většinou vždy zvyknou, zaručeno to ale vždy není. Platí pravidlo, že pokud máte starší samici a chtěli byste k ní mladé, může to být o to složitější. Starší králík si chrání své teritorium a někdy to umí vetřelcům dát silně najevo. Nejlépe si na sebe zvykají samice a vykastrovaný samec.

3

Následuje pořízení klece. Ta musí být dostatečně velká. Většina chovatelů upřednostňuje dávat podestýlku jen na místo do záchůdku, v ostatních částech klece může mít králík např. koberec. Klec je důležité vybavit jesličkami na seno, popřípadě závěsy na mrkev a zeleninu.

4

Nyní si už králíčka můžete donést domů. Ze začátku je potřeba na něj být vlídní a milí, chválit ho, za každý dobře provedený úkol, ale zároveň jej vychovávat a zvykat na všechny věci, se kterými může přijít do styku. Čím dříve se ušák naučí nebát se nepřirozeného hluku vysavače, nebo přítomnosti jiného zvířete, máme vyhráno a náš ušák nebude zbytečně stresovaný.

5

Králíci dospívají průměrně kolem 6.- 7. měsíce věku, do té doby byste ho měli stále vychovávat, vlídně na něj mluvit, odměňovat ho pamlsky, aby přiběhl na zavolání. Je důležité ho naučit pít z napáječky, chodit na záchůdek, rozumnět vašemu tónu hlasu. Když ušák bude okusovat nábytek, zvyšte hlas a přidejte k tomu např. mírné zatleskání, popřípadě zamlaskání. Králíci jsou vnímaví na tóny hlasu a na nové zvuky a určitě vám to při výchově pomůže.

6

U králíků je velmi důležitá výživa. Je třeba hledět na to, že králík je býložravec, který musí mít z 80 - 90 % ve stravě seno, zbytek příjde na zeleninu, popřípadě trochu ovoce. Krmit králíka směskami, zakoupenými ve zverimexu nedoporučuji. Tyto směsky obsahují velké množství jádra – semínka, klasy jsou zase příliš kalorické a nemají dostatek vlákniny.

7

S králíkem je třeba chodit na pravidelné návštěny k veterináři – a to každého půl roku na očkování – proti myxomatoze a králíčímu moru, zkontrolování zubů, popřípadě ostříhání drápků (můžete zvládnout i sami doma). Rozhodně bych nic nepodceňovala a králíčka dvakrát do roku naočkovala.

Doporučuji vám, aby králíček chodil na záchůdek a dávat mu do záchůdku stelivo, velmi osvědčené je např. přírodní kočičí stelivo Cat´s best universal. Nezapáchá a je dobře vsakující, a díky tomu vám ušetří starosti s čištěním.

Než si ušáka pořídíte, uvědomte si, že je to hlodavec, který má, stejně jako všichni hlodavci, tendenci pořád něco okusovat a ochutnávat. Než přinesete ušáka domů, tak zabezpečte pokoj tak, aby se nedostal ke kabelům a věcem, které jsou pro vás cenné.

Králík je učenlivý. Počítejte ale také s tím, že králík si je tak trochu svým pánem, vychovat se dá, ale záleží to na vzájemné "domluvě"... Nikdy králíka nebijte a nepoužívejte fyzické tresty. Je to zbytečné, ba naopak, králík je zvíře, které se na vás dokáže urazit a dá vám svůj "názor" značně najevo.

Králíci umí být občas docela protivní a je potřeba dát králíčkovi jeho soukromí, a pokud se nechce zrovna hladit, nechat ho být. Sám za vámi příjde a bude si vyžadovat pozornost, ale až on sám bude chtít.

Nepočítejte ani s tím, že budete mít chlupáče zavřeného v kleci, jedenkrát denně mu dáte jídlo, vyměníte vodu a tím vaše starost o něj končí. To rozhodně ne. Králík bude nespokojený a dá vám to razantním způsobem najevo, začne okusovat mříže od klece a nedá pokoj, než ho nepustíte proběhnout. Králící jsou velice společenští a nemají rádi, když musí být sami zavření v kleci, proto tudy cesta nevede. Musíte se svému zvířeti přizpůsobit, a co by bylo úplně nejlepší, nechat králíka volně běhat po pokoji. Nemusí to být celý byt, stačí mu jedna místnost, kde bude volně a kde si s ním budete hrát. Králík je potom veselejší, kamarádský a není protivný.

Králíci nesmí čokoládu, med, mléko, veškeré lidské jídlo, je to nebezpečné pro jejich zažívání a podávání sladkého by mohlo mít špatný dopad na jeho zuby – vznik abcesů. Králíci jsou hlodavci, kteří pokud nemají seno neustále k dispozici, dřív nebo později začnou mít problémy se zuby. A protože tyto problémy jsou nemalé a králíčkovi radosti rozhodně nepřidají, je velice důležité se řídit těmito zásadami a králíka vhodně krmit.

Autor: Katkaaa
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se starat o psí tlapky | rady
Jak se starat o psí tlapky | rady. Psí tlapky jsou důležitou součástí vašeho čtyřnohého kamaráda, a proto je třeba věnovat jim patřičnou pozornost. Pr…
Jak se starat o potkana | rady
Jak se starat o potkana | rady. Pokud vás nadchl jejich čumáček a okouzlila jejich povaha, nedivím se vám. Je to bystrý a velmi chytrý hlodavec, který…
Obrázek není k dispozici
Jak si udělat gelové nehty doma
Gelové nehty jsou hitem dnešní doby. Jestliže chce být žena skutečně in, tak je prostě musí mít. Dodávají rukám eleganci. Jsou bezstarostné, protože j…