Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si najít dobrý podnájem | rady

14. Únor 2020

Jak si najít dobrý podnájem | rady. Každý, kdo se musel někdy stěhovat, řešil základní otázku – jak vybírat a nepřebrat? Následující rady by vám měly pomoci získat dost informací na to, abyste našli bydlení, které vám bude vyhovovat.

1

Hledání: Nejdříve se poptejte po známých a kamarádech, máte šanci tak sehnat levnější bydlení, než kdybyste platili provizi realitní kanceláři nebo hledali spolubydlící na internetu. Vyzkoušejte více možností a nerozhodujte se pro tu první, která se naskytne. Pokud je to možné, preferujte nabídky, kdy jednáte přímo s pronajímatelem, ne se spolubydlícími. Dozvíte se tak více o smluvních podmínkách a budete mít lepší vyjednávací pozici.

2

Lokalita: Změřte si čistý čas, který potřebujete na dojezd do práce. I když je byt ve stejné čtvrti, komplikované dopravní spojení nebo dlouhá chůze do kopce může cestu pořádně znepříjemnit, zvlášť v zimě. Kromě dostupnosti do práce či školy se nezapomeňte informovat na noční spoje. I pokud máte auto, pokaždé třeba řídit nebudete.

3

Cena a platby: Zeptejte se, zda se nájem platí přímo v daném měsíci, nebo zda se platí zpětně. A ke kolikátému dni v měsíci je splatný. Zjistěte, zda majitel vyžaduje kauci, a kdy je splatná. U nájmu, který je uveden jako fixní suma, se nezapomeňte zeptat, zda by se vás týkalo např. čtvrtletní nebo roční vyúčtování za služby. Cena by se tak mohla nepříjemně navýšit. U nájmu, kde jsou poplatky uvedeny zvlášť, si udělejte jejich střízlivý odhad podle typu vytápění, polohy bytu a jeho stáří. Nízko nastavené zálohy mohou vzbudit zdání, že byt je ve skutečnosti levnější. Také se informujte, zda jsou měřiče elektřiny, teplé vody či plynu instalované zvlášť pro každý byt, nebo se celková spotřeba rozpočítává na jednotlivé byty. Pokud budete platit provizi, zohledněte ji do výše nájmu podle toho, jak dlouho chcete byt užívat.

4

Smluvní podmínky: Zeptejte se na výpovědní lhůtu nájmu a pročtěte si pořádně smlouvu, abyste se ujistili, že lhůta platí nejen pro vás, ale i pro pronajímatele. Také si dohodněte, kdo bude hradit které opravy a údržbu bytu.

5

Spolubydlící: Pokud budete mít spolubydlící, promluvte si s nimi o tom, co jim vadí. Např. neohlášené návštěvy, pouštění hudby, kouření ve společných prostorách, svícení v noci na chodbě, noční příchody domů, brzké ranní vstávání, společenské akce v bytě apod. Nezapomeňte se zeptat, jak je to s úklidem společných prostor.

6

Stav bytu: Podívejte se pečlivě na koupelnu a těsnění kolem vany, WC, sporák, troubu, pračku, elektrické zásuvky, těsnění oken. Nechte si ukázat měřiče plynu a elektřiny. U bytů v přízemí zkontrolujte, zda zdí nebo podlahou neprosakuje voda. Pokud je v bytě nábytek, který byste nechtěli, rovnou se zeptejte na možnost jeho odstranění a zkontrolujte jeho stav. Ohledně vytápění bytu se ujistěte, že vám daný způsob vyhovuje. Staré plynové kotle nebo karmy, či dokonce „ywky“ bývají poruchové a manipulace s nimi není zrovna pohodlná.

7

Tipy na závěr Příjemný podnájem vám nabízí novostavby Praha

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak přenechat byt do podnájmu
Jak pěstovat a využít vodnici
Jak pěstovat srdcovku nádhernou
Jak vyleštit hliník