1

Pokud se chrápání opakuje noc co noc a stále častěji, rozhodně bychom to neměli podceňovat. Může to signalizovat vážné potíže, které mohou dokonce po čase vyústit v infarkt myokardu nebo mrtvici. Tady je důležité odlišit, kdy je člověk tak utahaný, že tvrdě usne a začne chrápat, nebo vyluzuje tyhle zvuky, protože je nachlazený. A kdy jde o příznak jiné nemoci.

2

Napadlo vás, proč chrápeme v noci a jak k tomu dochází? V bdělém stavu jsou dýchací cesty otevřené, to mají na starosti hrtanové svaly. Jenže ty se během spánku uvolní a prostor, kudy proudí vzduch, se tím pádem často výrazně zúží. Musíme proto dýchat s větší intenzitou, abychom získali do plic tolik vzduchu, kolik potřebujeme. Samozřejmě, že si to ve spaní neuvědomujeme. Tím ale vzniká tlak na měkké patro a čípek. Pokud se rozeznějí, ozve se zvuk, který nazýváme chrápání.

3

Tomuto stavu, kdy se objevuje chronické chrápání, se říká ronchopatie. Příčin je celá řada. Často se objevuje u lidí obézních, těch, co mají vysoký tlak nebo diabetes. Stejně tak k těm ohroženým patří kuřáci. U nich se v nose a v krku tvoří více hlenu. Lékař by měl rovněž vyloučit, že příčina problému nevzniká přímo v hltanu nebo v horní části dýchacích cest.

4

Jak se chrápání zbavit? Pokud jste zdraví, zkuste změnit polohu, ve které usínáte, třeba to pomůže. Někdy stačí ležet na boku. Stejně tak může chrápat ten, kdo není zvyklý na fyzickou zátěž. Pokud jste dřeli na chalupě nebo si dali do těla na náročném výletu, usnete, jako když vás do vody hodí a většinou hned začnete chrápat.

Pomoci mohou i kapky, které jsou k dostání v lékárně.  

Tipy
  • Choďte dřív spát, abyste nebyli tak unavení.
  • Zkuste usínat na boku, aby dýchací cesty byly průchozí.
  • Pokud máte i zarudlé oči a rýmu během dne, a to i v době, kdy nic nekvete, mohly by být potíže alergického původu. To potvrdí nebo vyloučí alergolog. I alergie může zapříčinit chrápání.
  • Řešením by mohlo být, když si dáte pod hlavu ještě jeden polštář nebo naopak budete spát s hlavou níže.
Varování

Pokud se kromě chrápání objevuje během spánku i kratší zástava dechu, takzvaná apnoe, okamžitě navštivte lékaře a na tyto potíže ho upozorněte.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (3 votes)