Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vypěstovat granátové jablko | rady

Jak si vypěstovat granátové jablko | rady. Granátové jablko je plodem granátovníku obecného. Co je ale důležité, že granátovník lze pěstovat jako hrnkovou rostlinu třeba na terase, takže granátová jablka s červenými jadérky si můžete vypěstovat sami doma a ochutnávat pak podle libosti. Granátové jablko je sice symbolem plodnosti a znovuzrození, díky obsahu antioxidantů pomáhá šťáva z granátového jablka také v prevenci a léčbě chorob horních cest dýchacích a proti vlivům špatného životního prostředí na zdraví. Jadérka a listy granátového jablka obsahují fytoestrogeny s příznivým vlivem na zdraví mužů i žen, ovlivňují např. stav cév nebo kůže. A já vám poradím, jak si granátové jablko krok za krokem vypěstovat.

1

Pokyny pro pěstování granátového jablka na začátek

Granátovník budete moct dobře tvarovat, můžete jej proto pěstovat ve formě keříku nebo v podobě stromku na balkoně, na terase nebo v zimní zahradě. Lze samozřejmě zakoupit i trpasličí odrůdy. Granátovník snáší dobře i nízké teploty do 0°C, nicméně přes zimu jej vždy přemístěte do chladné místnosti a omezte zálivku. Granátovník obecný dorůstá ve volné přírodě 2 až 5 metrů, známé jsou však i trpasličí odrůdy, ty vám vyrostou do 1 metru.

2

Pěstování granátovníku - nákup semen

Semena granátovníku koupíte ve specializovaných internetových obchodech. Semena granátovníku vyjměte z obalu a nechte nejprve vykvasit den nebo dva ve vodě. Semena pak propláchněte, odstraňte dužinu a osušte. Vysévejte je ihned. Klíčivost semen granátovníku je poměrně dobrá, vyžaduje však teplotu 10 až 25°C.

3

Podmínky pro pěstování granátovníku

Semena granátovníku zasejte do květináčů, které naplníte směsí zeminy a písku. Můžete použít běžný substrát na pokojové květiny vylehčený pískem nebo agroperlitem v poměru 3:1. Semena vložíme zhruba do hloubky 1 cm. Dvakrát do měsíce hnojte, od února do září. Rostlinu zimujte při omezené zálivce a při teplotě od 0 do 15 °C tak jako každou subtropickou rostlinu. Granátovník je na zimu opadavý, takže jej můžete zimovat v místnosti s nedostatkem světla.

4

Čekání na granátová jablka

Granátovník vypěstovaný ze semen roste poměrně rychle, po dvou až třech letech můžete začít zastřihovat a tvarovat jeho korunku nebo keřovitý tvar. Za dobrých podmínek začne plodit granátová jablka ve stáří 5 – 7 let. Zakrslá odrůda Nana, která se pěstuje jako bonsaj, plodí již ve dvou letech.

5

Jak jíst granátová jablka

Granátová jablka se nejí stejně jako naše jablka. Granátová jablka mají tvrdou slupku, ke šťavnaté dužině se lze dostat několika postupy. Jeden z nich je následující: Z granátového jablka odkrojte část s kalichem a potom jej nařízněte na čtyřech místech. Poté na pět minut jablko ponořte do misky s vodou a potom ho roztrhněte. Tenkou dužnatou přepážku také nejíme, takže si ji budeme snažit oddělit od semen. Ke dnu nádoby s vodou budou padat jedlé části - semena s dužinou, na hladině vody zůstanou nejedné části granátového jablka. 

6

Recepty z granátového jablka

Z granátového jablka se nejčastěji dělá šťáva do koktejlů a džusů. Z míchaných nápojů je známý nápoj Růžový granát (1/3 šálku džusu z granátového jablka, 1/4 šálku pomerančového džusu, 1/4 šálku perlivé vody, 3 polévkové lžičky vodky a kostky ledu) nebo třeba Granada koktejl s tmavým rumem a granadinou. Granátové jablko lze kulinářsky upravit jako předkrmy (pomazánka s granátovým jablkem, plněné papriky s granátovým jablkem), hlavní jídla (grilovaný lilek s omáčkou z granátového jablka), saláty (krevetový salát s granátovým jablkem), omáčky, dezerty a řadu nápojů.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat a využít ačokču
Jak pěstovat a využít ačokču | návod na pěstování a využití ačočky. Ačokča (latinsky Cyclanthera pedata) se u nás dnes již stává poměrně známou a…
Jak využít jackfruit
Jak využít jackfruit | rady a tipy. Jackfruit patří mezi exotické druhy ovoce s největšími plody. Toto ovoce pochází původně z Asie, je velmi zdravé a…