Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vyrobit gel na praní

Domácí prací gel jistě potěší každého, kdo chce ušetřit nejen peníze, ale i životní prostředí. Tento ekologicky šetrný prací prostředek z mýdla a prací sody ocení určitě i maminky, které používají látkové pleny. Mýdlový sliz nedráždí pokožku a je tak vhodný nejen pro naše nejmenší, ale i pro všechny alergiky a ekzematiky. Lze v něm prát jak prádlo bílé, tak i barevné a hodí se především pro přírodní materiály. Prací dávka vyjde přibližně na 2 Kč a jeho výroba zabere jen pár minut.

Co je potřeba

Na 10 l gelu budeme potřebovat:

  • kostku mýdla na praní (cca 200 g) – například s jelenem, Lanza, marseillské (poznámka: olivové mýdlo není vhodné)
  • 100–150 g práškové prací sody (uhličitan sodný) nebo 150–250 g krystalické prací sody (jedlá soda fungovat nebude!) – Čím tvrdší voda, tím více sody
  • nádobu na gel o objemu 10 litrů (kbelík s víkem nebo starší nádoby od aviváže)
1

Postup:

Mýdlo nastrouháme na struhadle najemno a rozpustíme v 1 l horké vody. Jde-li to těžce, můžeme si pomoci ručním či tyčovým mixérem. Když je mýdlo rozpuštěné, postupně doléváme horkou nebo vroucí vodou a stále mícháme. Nakonec během míchání přidáme sodu. Hmotu je nutné nechat vychladnout a odležet přibližně 24 hodin, dokud se nevytvoří gelovitá/pudinkovitá konzistence. Po vychladnutí můžeme vmíchat asi 15 kapek oblíbeného esenciálního oleje (levandule, tea tree, pomeranč). Gel dávkujeme přímo do bubnu pračky, 250–500 ml podle míry zašpinění prádla.

2

Tip:

K bílému prádlu můžeme přidat asi polévkovou lžíci perkarbonátu sodného neboli soli na skvrny s tím, že pereme-li na méně než 60 stupňů je nutné přidat ještě tzv. TAED – aktivátor perkarbonátu sodného. Obojí je k dostání v e-shopech.

Upozornění:

Gel je potřeba opravdu dávat přímo do bubnu, jinak hrozí zanesení pračky mýdlovými usazeninami. Pokud se i tak stane, doporučuje se občas naprázdno spustit program na 90 stupňů. Gel není vhodný na syntetiku a funkční prádlo. Tento typ pracího prostředku nemusí vyhovovat každému, záleží na individuálních preferencích.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vybrat ideální vypínač
Vypínač je důležitou součást domu. Nejen, že vypíná a zapíná světla, ale tvoří i zajímavý designový prvek. Jistě nám dáte za pravdu, že ošklivým plast…
Jak vyrobit věnec na hrob
Památka zesnulých, lidově dušičky, připadá na den 2. listopadu. První dušičky se slavily ve Francii v klášteře Benediktů v Cluny roku 998. Odtud se sv…