Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vyrobit luk

16. Září 2019

Chystáte se navštívit dřevárnu a chcete vystupovat jako lučištík? Bez luku a šípů to nepůjde. Máte prakticky dvě možnosti. Luk si koupit, nebo si luk vyrobit podle svého. Výroba luku není příliš náročná, stačí využít tento zjednodušený návod.

1

Luk si vyrobíme nejlépe z jasanu, jilmu, dubu, břízy nebo javoru. Luk by měl mít obvod alespoň 8 cm. Ideální nějaký klacek, popřípadě přímo ze stromu. Hledáme stromek o průměru 10 až 20 cm. Pokud dřevo porazíme zjara nebo v létě, kůra se loupe poměrně dobře.

2

Vyznačte tužkou 5x168 cm na poleni. Vyhněte se případným sukům. Obrábějte dřevo okolo vyznačené plochy.

3

Jakmile máme hrubý luk hotový, opřeme jej jedním koncem o zemi a zatlačíme. V příručkách se obvykle uvádí, abychom tlačili silou zhruba 16 kg, samozřejmě tlačíme s citem. Všimněte si míst, která se ohýbají více a která méně, označte si je - například zakreslením značky tužkou. Podle značek pak odstraňujte oškrábaním tyto části dřeva.

4

Nyní necháme svůj výrobek oschnout. To může trvat i několik týdnů. Je možné že dojde při sušení ke zkroucení našeho výrobku, nemusíme se tím však příliš zabývat.

5

Znovu ostrouhejte dřevo na břiše luku, dokud silou 16 kg proti madlu neprohnete luk asi na 13 cm, dřevo vyschnutím totiž zpevnilo. Ramena je třeba udržovat souměrná.

6

Následuje tětiva. Vyřízněte drážky tětivy. Položíme luk na obráběcí měrku. Napněte a sledujte křivku luku. Odebírejte dřevo z méně se ohýbajícího ramene. Vše pak zakončíme brusným papírem.

7

Na luk nanášíme vrstvy lněného oleje. Vždy jakmile jedna vrstva řádně zaschne, naneseme další. Zhruba 20 vrstev. Tím nám luk vydrží déle.

Klíčová slova: luk výroba luku šípy indiáni
Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct řezy z vlašských ořechů
Jak upéct řezy z vlašských ořechů | recept na ořechový moučník. Tyto řezy jsou trochu náročnější na přípravu, ale nemějte obavy, podle tohoto podrobné…
Jak naučit dítě plavat
Jak naučit dítě plavat | rady a tipy. Plavání patří k základním sportovním dovednostem. Čím dříve se dítě naučí plavat, tím lépe. Jak co nejlépe postu…