Přejít k hlavnímu obsahu

Jak snížit riziko samovolného potratu | rady

16. Leden 2020

Jak snížit riziko samovolného potratu | rady. Žena, která se těší ze svého „čerstvého“ těhotenství, ještě nemá vyhráno. Potratem končí v prvních týdnech celá třetina všech těhotenství. Je to přirozený proces, přestože většinu budoucích maminek zřejmě nepotěší. Příroda se tak zbavuje plodů, které byly špatně nebo nedostatečně vyvinuté. Ztracený plod by byl tedy stejně v budoucnu nějak postižený. Aby byl plod zdravý, dobře se vyvíjel a nehrozilo riziko potratu, je třeba dodržovat jistá pravidla.

1

plánování dítěte = změna životního stylu

Pár, který plánuje mít miminko, musí dbát o zdravý životní styl. Zdraví rodiče budou totiž mít zdravé miminko. Oba rodiče, tedy nejen budoucí maminka, jak se často uvádí, by měli jíst a žít zdravě, omezit přísun škodlivých látek do těla (kouření, alkohol, drogy) a sportovat. Životní styl je přitom třeba změnit aspoň tři – šest měsíců před početím.

2

kvalitní a pestrá strava

V prvních týdnech a měsících těhotenství je důležité, aby maminky jedly kvalitní zdravou a vyváženou stravu. Plod potřebuje životně důležité živiny, a pokud je nedostává, může se vyvinout špatně a vy můžete potratit. Jezte proto jídla se složenými sacharidy (celozrnný chléb, těstoviny a zelenou listovou zeleninu), které dodávají vašemu tělu i plodu železo a zinek. Mlékem dodáváte vápník, vitaminy a bílkoviny. Bílkoviny, železo, vitaminy skupiny B a zinek najdete v libovém masu, rybách, vejcích, luštěninách, ořechách a semenech. Tučné ryby (makrela, losos, pstruh) jsou zdrojem mastných kyselin a čerstvé ovoce a zelenina obsahují vlákninu, vitamin C a folát. Pokud můžete, připravujte si čerstvá přírodní jídla. Omezte potraviny s rafinovaným cukrem.

3

vynechte alkohol a cigarety

Pro ženu je alkohol nebo kouření nejškodlivější v nejranějším stadiu těhotenství. V tomto období ale žena o těhotenství často ani neví, proto je lepší se vyhýbat škodlivým látkám už v době, kdy těhotenství začínáte plánovat. Pokud je žena kuřačka, nastává dilema. Může se pokusit nekouřit a zahájit odvykací kůru, ale otázkou je, jestli pak stres z odvykání neškodí dítěti víc než samotné cigarety. V tomto případě se poraďte s lékařem.

4

pozor na listeriózu

Listerióza je infekce, kterou můžete chytit z jídel jako jsou například měkké sýry (camembert) a paštiky. Ale i maso, drůbež a vejce je třeba důkladně uvařit, abyste zničili případné bakterie. Při zanedbání těchto opatření, můžete tuto infekci chytit a kvůli tomu zbytečně potratit. I když je tato nemoc velmi vzácná, je lepší dodržovat preventivní opatření.

5

vitamin A

Před otěhotněním nebo i v jeho průběhu nejezte velké množství jater, která obsahují vitamin A. Jeho nadměrné množství by mohlo způsobit, že se dítě narodí postižené.

6

doplňky stravy

Před otěhotněním i tři měsíce v jeho průběhu se doporučuje užívat přípravek kyseliny listové (asi 0,4 g denně). Její nedostatek by mohl způsobit rozštěp u dítěte. Poraďte se s vaším lékařem, které další doplňky a jestli vůbec byste měla užívat.

7

co nejméně léků

Na příbalovém letáku každého léku najdete určitá specifická omezení pro těhotné ženy, to není náhoda. Ženy by v průběhu těhotenství a před jeho početím měly brát co nejméně léků, antibiotik a dalších přípravků. V případě nějakého problému se raději nejdříve poraďte s lékařem, ať zbytečně neohrožujete zdraví vašeho plodu.

Autor: Nikita
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak předejít kinetóze
Jak se vyznat v druzích jógy
Když se řekne jóga, většina z laiků si představí krkolomnou tělesnou pózu, soustředěný výraz ve tváři a velkou výdrž. To je ale velmi zjednodušuj…
Jak vybrat čističku vzduchu?
Míváte doma pocit, že se vám špatně dýchá? Máte podrážděné dýchací testy, trápí vás alergie a jste nemocní častěji, než je běžné? Příčinou těchto potí…