Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně impregnovat boty

24. Říjen 2019

Jak správně impregnovat boty | rady a tipy. Když si koupíme kvalitní obuv, chceme, aby nám vydržela co nejdéle. Zejména u bot, které jsou určené na horské túry, nám záleží kromě pohodlí především na tom, aby udržely naše nohy v suchu. K tomu pomáhá nejen výběr vhodné obuvi, ale také adekvátní péče, kterou bychom jí měli věnovat. K nejpoužívanějším a nejosvědčenějším postupům patří impregnace. Jak tedy boty správně impregnovat?

Co je potřeba

Vhodný impregnační přípravek, návod na použití, suchý hadřík

1

Zcela zásadním krokem je výběr vhodného impregnačního přípravku. Tak, jako jsou rozdíly v jednotlivých materiálech, z nichž jsou boty vyrobeny, existuje i několik druhů impregnací. Rozhodně tedy není dobré na nové boty z pravé kůže nanést zbytky staré impregnace, co máme doma, pokud byla určena na textil nebo syntetiku.

I když jsou některé boty ošetřeny již z výroby a jsou tedy do určité míry hydrofobní, odborníci přesto doporučují naimpregnovat je poté, co je přineseme z obchodu, tedy ještě předtím, než se v nich vydáme ven. Cílem impregnace je upravit povrch obuvi tak, aby se dovnitř nedostala voda. Tím se prodlouží její životnost. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že kvalitní bota by současně měla umět propouštět vlhkost směrem ven, aby se nohy zbytečně při chůzi nepotily. Takže při nákupu vhodného preparátu vybírejte takový, který dobře odpuzuje vodu zvenčí, ale zároveň je dostatečně paropropustný.

2

Impregnace existuje nejčastěji v podobě spreje, gelu nebo přírodního vosku, chemické složení se liší. Některé se mají nanášet na vlhký povrch, jiné naopak na suchý svršek boty. Toto je důležité si zjistit, a to buď přímo u výrobce, nebo se poradit v prodejně, kde jsme si zboží pořídili. Ještě předtím, než v takto ošetřené obuvi vyjdeme ven, necháme impregnaci, aby se důkladně vsákla a zaschla. Podle typu použitého přípravku boty přeleštíme.

3

Jak poznáme, pokud obuv není nová a už ji nosíme delší dobu, že potřebuje opět „výživnou masku“ v podobě impregnace? Třeba když se na pravé kůži objevují nepatrné trhlinky a prasklinky, rychle se venku promočí nebo naopak vypadá hodně vysušená. Dalším důvodem, proč ošetřit boty impregnačním přípravkem, je to, když v zimních měsících přichází do kontaktu s posypovou solí.

  • Jestliže je obuv vyrobena ze dvou a více různých materiálů, například jde o kombinaci textilu a kůže, měli bychom na jednotlivé části použít k tomu určenou impregnaci.
  • Impregnaci nanášíme rovnoměrně po celém povrchu materiálu, a to i na těžko dostupná místa.
  • Boty impregnujeme tak, aby ochranná vrstva byla velmi tenká, a tento postup dvakrát po sobě zopakujeme.
  • Naopak se vyvarujeme toho, abychom povrch obuvi ošetřili nerovnoměrně nebo nanesli příliš silnou vrstvu.
  • Pokud nemáte vhodnou impregnaci, neexperimentujte s tím, co máte doma, zrovna tak se vyhýbejte přípravkům, které jsou už prošlé nebo jinak nekvalitní.

Používejte na obuv vždy takovou impregnaci, která je k tomu určená.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak naplánovat výlet do Jizerských hor
Jak naplánovat výlet do Jizerských hor | rady a tipy. Jizerské hory sice nepatří v České republice k nejvyšším, přesto se ale pyšní mnoha dominantami…
Jak se starat o kožené materiály
Jak se starat o kožené materiály | rady a tipy. Kůže patří mezi pevné, odolné a tradiční materiály používané na výrobu oblečení, bot i nábytku. Jedná…
Jak najít dobrého fyzioterapeuta
Jak najít dobrého fyzioterapeuta | rady a tipy. Fyzioterapie je obor, který se zabývá bolestmi a zdravotními potížemi pohybového aparátu. Pokud takový…
Jak škrobit prádlo | rady a tipy
Jak škrobit prádlo | rady a tipy. Škrobení prádla praktikovaly především naše babičky a dobře věděly proč. Škrob totiž prádlo obalí a chrání před umaš…