Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně pěstovat mrkev

22. Březen 2020

Jak správně pěstovat mrkev | rady a tipy. Mrkev je zelenina, která obsahuje velké množství beta-karotenu. Díky němu snižuje riziko vzniku některých druhů rakoviny a chrání před volnými radikály. V těle se beta-karoten přeměňuje na vitamin A, který je pro změnu dobrý na zrak a sliznice. Mrkev je výborná zelenina do polévek, jídel, ale je sladká, i když ji jíte čerstvou. I když není náročná na pěstování, je pár pravidel, která by vám neměla uniknout.

1

Klimatické podmínky

Mrkev je chladnomilná rostlina, nejlépe se jí daří při teplotách kolem 16 °C.

2

Požadavky na půdu

Pěstujte ji na otevřené ploše v lehké a úrodné půdě. Některé odrůdy mrkve budou mít kořeny velmi hluboko, a tak je důležité odstranit ze záhonů nejdříve kameny a důkladně ji prohnojit. Mrkev vyžaduje osevní postup, tedy obměnu plochy jednou za tři roky.

3

Výsadba a odrůdy

Existují zhruba dva druhy: rané a pozdní. Rané karotky sejte na jaře přímo na místo, kde chcete, aby rostly. Sejte, až když se teplota půdy pohybuje od 7 °C výše. Pokud chcete ranou mrkev vysadit ještě dříve, je třeba použít poklop nebo jiné krytí, které po několika týdnech musíte zase sundat. Pozdní mrkev sejte od konce jara do začátku léta.

4

Způsob výsadby

Semeno mrkve zasejte zhruba 1 – 2 cm do hloubky do řádků, které jsou asi 15 cm vzdálené. Mrkev nepřesazujte. Pokud je zasejete hustě vedle sebe, je nutné mrkev později protrhat, aby vyrostla větší a kvalitnější. Pokud ji neprotrháte, mrkev nebude mít na růst prostor ani dostatek živin a zůstane velmi malá. To platí zejména pro pozdní mrkev.

5

Péče

Záhony s mrkví je důležité pravidelně zbavovat plevelu a zalévat.

6

Škůdci

Pochmurnatka mrkvová je asi největším nepřítelem mrkví. Dospělé pochmurnatky mají rády vůni mrkvových listů a kladou na ně vajíčka.

7

Sklizeň

Rané typy můžete sklízet už od 8. týdne po vysazení, zatímco pozdní typy potřebují někdy až 11 týdnů. Vytrhávejte je ručně nebo si pomožte vidlemi. Nejpozději mrkev sklízejte s příchodem prvních mrazů.

8

Skladování

Z vytrhaných mrkví odkroutíme listy. Kořeny pokládáme do bedničky s pískem. Pod mrkvemi i nad nimi musí být dostatečná vrstva písku, i když samozřejmě můžete klást několik pater. Takto ji můžete skladovat až 6 měsíců.

Autor: Nikita
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zazimovat zeleninovou zahradu
Jak pěstovat pastinák
Jak pěstovat řepu
Jak vypěstovat špenát
Jak pěstovat květák