Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně vybrat úhlovou brusku

11. Leden 2016

Když se řekne flexa, skoro každý Čech si ihned vybaví úhlovou brusku od společnosti Ackerman & Schmitt, která během 20. století doslova dobyla celý svět. Firma si dokonce nechala název FLEX patentovat. Dnes už je však produktová nabídka mnohem širší a pod lidovým označením flexa nebo rozbruška se ukrývají úhlové brusky o různých výkonech, velikostech nebo účelech použití. Pojďme si je trošku přiblížit.

1
Na dřevo ne. Jde o zdravíNejdříve k čemu se vlastně úhlové brusky používají. Jak už název napovídá, jde hlavně o řezání a broušení - kovů, keramiky, obkladů a dlažeb, ocelových sloupků, střešních tašek nebo třeba cihel, kamene a betonu. Někteří „odborníci“ vám možná budou tvrdit, že s flexou můžete řezat také dřevo, ale toto důrazně nedoporučujeme. Úhlové brusky pracují ve vysokých otáčkách (nad 6 000 ot./min) a pokud se vám kotouč ve dřevě zasekne či z něho vyskočí, můžete přijít k vážné zdravotní újmě. Na dřevo jedině s maflem.
2
125 mm je zlatá střední cestaUž při prvním pohledu na nabídku rozbrušek uvidíte, že se liší v závislosti na velikosti kotouče. Nižší průměry jsou vhodné pro řezání a broušení tenkých profilů, ty vyšší zase logicky na profily robustnější. Čím větší je kotouč, tím nižší má bruska otáčky. U brusek s nejmenšími kotouči (115 mm) otáčky často překračují hranici 10 000 ot./min., naopak brusky s kotoučem 215 mm disponují otáčkami kolem 6 500 ot./min. Pro běžné domácí použití jsou vhodnější spíše brusky menší – za obecně nejpoužitelnější se považují ty s průměrem kotouče 125 mm. Snadno je udržíte v jedné ruce a dobře se s nimi pracuje.
3
Můžete využít i půjčovnuČastou otázkou bývá, jak kvalitní brusku byste si měli pořídit. Pokud ji potřebujete využít jen jednorázově, nemá cenu kupovat profesionální stroj za desítky tisíc. Stačí zajít do nejbližšího hobby marketu a koupit klidně hned tu první, na kterou narazíte. Anebo si ještě lépe brusku vypůjčete v autorizované půjčovně – za pár stovek můžete pracovat se špičkovým nářadím, které pak jednoduše vrátíte. Navíc dostanete možnost pracovat s kvalitním strojem s antivibračním systémem nebo automatickou funkcí zablokování při výpadku sítě. Na bezpečnosti při práci záleží, co říkáte?
4
Nezapomeňte na servisTak jako u auta každý rok přezouváte kola a čas od času měníte olej, i flexa potřebuje svoji péči. Po každé práci doporučujeme vyfoukat brusku kompresorem. Byť moderní přístroje mají rotor i stator chráněný před vnikem prachu, vyfoukáním nic nepokazíte. Právě naopak. Jednou ročně nebo po cca 100 hodinách práce vyměňte vazelínu v oblasti převodů a nezapomeňte čas od času zkontrolovat stav uhlíků. K těm se už u dnešních brusek dostanete bez nutnosti demontáže celého přístroje. Uhlíky určitě vyměňte v případě, kdy při práci pozorujete výrazně větší jiskření. Tak hurá do obchodů a půjčoven. Nabídku kvalitních úhlových brusek včetně kotoučů najdete např. na stránkách manek.cz.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Komerční sdělení. Úvodní fotografie: licence: Public Domain CC0, zdroj: pixabay.com/cs/%C3%BAhel-vyjmut%C3%AD-brusi%C4%8D-%C5%BEeleza-kov-87437/
Další foto: Manek.cz

Hodnocení
Mirek Trousil (neověřeno) | St, 04/24/2019 - 08:21

Úhlová bruska je jedna z věcí, které jsem si dřív půjčoval, protože jsem ji zas tak často nepotřeboval. Teď v poslední době by se mi ale hodila poměrně čato, tak přemýšlím, že si konečně pořídím nějakou vlastní. Co jsem se tak díval, tak se mi zatím asi nejvíc zamlouvají brusky od Stanley Fatmax. Máte s nimi někdo zkušenost?

Holasek (neověřeno) | Pá, 10/31/2014 - 09:30

Brusku jsem koupil z prodejny, která skončila krachem. Rozprodávali to i po internetu. Malý příklad jak ušetřit.

Karel S. (neověřeno) | St, 08/06/2014 - 13:00

Pro nářadí, které se moc často nepoužívá, si taky chodím do půjčovny. Je to půjčovna a zároveň i prodejna plná odborníků, kteří Vám neváhají poradit.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici