Co je potřeba

  • chuť do práce
  • houby
  • čas
  • suroviny a materiál dle prováděné činnosti
1

Sušení

Sušení patří mezi velice oblíbené konzervační metody. Houby obsahují až 90 % vody, takže ztráta hmotnosti je výrazná, ale v sušených plátcích je koncentrovaná chuť a vůně. Houby na sušení nakrájíme na plátky a sušíme rozložené v jedné vrstvě na sítech. Síta umístíme na teplé, dobře větrané místo, nejlepší je průvan. Houby nesušíme na slunci, vhodnější je stín. Houby se výborně suší v sušičce na ovoce. Lze je také sušit v elektrické troubě s pootevřenými dvířky. Sušené houby skladujeme v suchu, ve vzduchotěsných nádobách. Do uskladněných hub se doporučuje přidat několik kuliček celého pepře. Prý je to ochrana proti škůdcům. Před použitím sušené houby namáčíme do vody na několik hodin.

2

Mrazení

Na mražení hub existuje mnoho rozdílných názorů. Někdo mrazí houby syrové, jiný zase předvařené nebo jinak tepelně zpracované. Já osobně mám výhrady k houbám zmrazeným zasyrova, ony totiž spolehlivě navoní vše ostatní v mrazničce. Před zmrazením nakrájené houby krátce povařte ve slané vodě, stačí 1 minutu. Pak houby prudce ochlaďte a po úplném vychladnutí naplňte do sáčků nebo vhodných nádob a zmražte. Některé druhy hub, např. liška obecná, václavka, sírovec, nejprve osmažte na másle a pak teprve mrazte. Mražené houby se používají bez rozmrazování rovnou k přípravě jídel. Mají tu výhodu, že chutnají k nerozeznání od čerstvých.

3

Zavařování

Tato metoda dnes není tak častá, je využívána zejména při průmyslovém zpracování hub. Metoda je velmi náročná na čistotu jak hub, tak i sklenic a víček. Je náročná i na čas, ale odměnou je chuť čerstvých hub. Na zavařování používáme jen mladé plodnice. Ty nakrájíme na kousky a předvaříme asi 5 minut v osolené vodě. Na 1 l vody dáváme 1 kávovou lžičku soli. Po uplynutí doby varu houby prudce zchladíme buď pod tekoucí vodou, nebo šetrněji k naší peněžence v misce s vodou a ledem. Studenými naplníme sklenice, zalijeme čistou převařenou vodou a sterilujeme při 100 stupních 30 minut. Třetí den sterilaci opakujeme při stejné teplotě 20 minut. Houby skladujeme v temnu a používáme jako čerstvé.

4

Nakládání

Oblíbenou pochoutkou jsou houby naložené ve sladkokyselém nálevu. Tyto houby se používají většinou jako chuťovka k jídlu. My je máme rádi pečené společně s kuřetem na másle.

Nabízím vám osvědčený recept na nakládání, vhodný pro všechny druhy hub.

Nakládané houby: Houby nakrájíme a povaříme 10 minut v nálevu z: 1l vody rovná polévková lžíce soli 16 kuliček pepře 3 kuličky nového koření 1 bobkový list Houby přecedíme, zchladíme a necháme úplně vychladnout. Pak naskládáme do sklenic, přidáme mrkev, celer, květák a třeba feferonku. Cibuli nedáváme. Zalijeme uvařeným nálevem a sterilujeme 25 minut při 100 stupních.

Nálev na svařené houby: 0,25 l 8% octa 0,75 l vody 20g soli 120g cukru 1 bobkový list 1 hřebíček 3 kul. nového koření 15 kul. pepře 1,5 káv. lžičky hořčičného semínka 1 jalovčinka 0,5 káv lžičky plodu koriandru

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (6 votes)