Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upečeme vánoční pracny (medvědí tlapky) | recept

Pracny (medvědí tlapky) | recept. Pracny se pečou téměř v každé české domácnosti a věřím, že každá rodina má svůj vlastní recept, zděděný po předcích. Toto kořeněné drobné cukroví je ochucené hřebíčkem, skořicí a při pečení krásně provoní kuchyni. Recept na pracny, který uvádím, je velmi starý a pečivo potřebuje dlouhou dobu na rozležení. Pečte proto s předstihem nejméně 14 dní. Hotové pracny jsou trvanlivé a vydrží v uzavřené dóze velmi dlouhou dobu.

Co je potřeba

varianta těsta č. 1

  • 250 g másla
  • 250 g moučkového cukru
  • 380 g hladké mouky
  • 1-2 vejce
  • 1/2 prášku do pečiva
  • 1 kávová lžička skořice
  • 80 g oříšků
  • 1 polévková lžíce kakaa
  • špetka mletého hřebíčku

varianta těsta č. 2

  • 140 g másla
  • 350 g hladké mouky
  • 70 g strouhaných oříšků 
  • 110 g moučkového cukru
  • 1 vejce
  • pol. lžíce kakaa
  • špetka mletého hřebíčku
  • kávová lžička mleté skořice

varianta těsta č. 3

  • 120 g másla
  • 120 g mletých neloupaných mandlí
  • 120 g moučkového cukru
  • 120 g polohrubé mouky
  • 1-2 lžičky kakaa
1

V prvním kroku si vytvoříme těsto na pracny. Všechny sypké suroviny důkladně v misce promícháme, přidáme vejce, změklý tuk a vypracujeme těsto. Těsto na chvilku odložíme do chladničky a necháme hodinu odpočinout. Těsto si můžeme připravit i dopředu, v lednici vydrží 3 dny.

2

V dalším kroku si připravíme formičky na pracny, které před prvním použitím vymažeme tukem. Formičky plníme těstem skoro do roviny. Těsto sice vyskočí, ale po zchladnutí zase klesne. Pracny pečeme ve vyhřáté troubě při teplotě 170 °C přibližně 7 minut.

3

Upečené pracny lehkým klepnutím formičky o podložku uvolníme a vyklopíme. Necháme je prochladnout a uložíme do krabic. Pracny cukrujeme těsně před podáváním. Pečivo má dlouhou trvanlivost. Nechte si chutnat.

Kdo nechce čekat, uvádím ještě suroviny na pracny, které změknou za týden: 500g hladké mouky, 250 g práškového cukru, 130 g másla, 250 g Omegy, 2 celá vejce, 200 g strouhaných ořechů, 2 lžíce mléka, kakao, skořice, hřebíček. Postup je stejný.

Autor: Mirka K. | Zobrazit autorská práva

Foto archiv Mirka K.

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články