Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct dánské vánoční cukroví | recept

Dánské vánoční cukroví | recept. Oblíbili jste si kořeněné sušenky? Pak je tento recept pro Vás! Křehké rozsýpavé kousky z máslového těsta mají příjemnou kořeněnou chuť a vůni po kardamomu. Recept je dánský a kardamom je ve Skandinávii oblíbenou přísadou do sladkého pečiva. Jako koření ho používali už staří Římané a Řekové, upravuje trávení, zmírňuje pálení žáhy a odhleňuje. Špetku kardamomu lze přidat i do černého čaje či kávy, získáte nápoj s orientální vůní a chutí.

Co je potřeba

  • 185 g přepuštěného másla (nenahrazovat jiným tukem)
  • 150 g krupicového cukru
  • 1 lžička mletého kardamomu
  • kůra z poloviny citronu
  • 1 lžička kypřicího prášku
  • 25 g kukuřičného škrobu
  • 300 g hladké mouky
  • 50 mandlí nebo lískových ořechů
  • volitelně 1 lžička mleté skořice
1

Všechny suché ingredience v misce promíchejte, aby se jednotlivé složky rovnoměrně rozptýlily. Přidejte jemně nastrouhanou kůru z chemicky neošetřeného citronu,  odvážené množství přepuštěného másla (ghí) a vypracujte těsto. Ghí nenahrazujte čerstvým máslem nebo jiným tukem, ty obsahují určité procento vody a sušenky by se při pečení roztékaly.

2

Těsto se nenechává odpočívat, a proto ihned pokračujte v práci. Těsto rozdělte na 50 kousků, jestliže preferujete menší kousky, tak klidně i víc. Vymodelujte kuličky a položte je na plech vyložený papírem na pečení. Těsto se neroztéká, mezery mezi kousky nemusejí být příliš velké.

3

Do středu každé kuličky vmáčkněte celou mandli nebo lískový ořech. Okraje kuliček můžete na několika místech naříznout nožem. Sušenky budou zdobnější.

4

Pečte ve vyhřáté troubě při 180 °C asi 20 minut. Sušenky zůstanou i po upečení světlé. Nechte je vychladnout na plechu, horké se rozpadají. Po vychladnutí ztvrdnou a můžete je uložit do krabic s víkem. Ke konzumaci jsou nejlepší asi za 4 dny.

Autor: Mirka K. | Zobrazit autorská práva

Foto archiv Mirky K.

Hodnocení

Moc děkuji za zpětnou vazbu. Jestli máte ráda netradiční chutě a experimenty, zkuste křehké pečivo z datlí podle receptu na těchto stránkách. Také dávám méně cukru a kde je to možné, nahrazuji ho (diabetik). Přeji Vám hezký den nejen dnešní. Mirka

Jiz upeceno. S testem se mi velmi dobre pracovalo. Na pohled vypadaji susenky dobre a chut? Velmi zajimava a jen se rozplyvaji! Urcite budu delat casto. Pro nas jen dam mene cukru. Dekuji za recept i jeho opraveni.
PS: Medove kolacky z Vasich receptu se jiz pecou, zatim nevim jaky budou.

Dobrý den, opraveno, děkuji za upozornění. Držím Vám palce, ať se cukroví povede a hlavně chutná. Mirka

Eva (neověřeno) | St, 11/13/2019 - 23:11

Muzete mi prosim sdelit kolik je potreba mouky? Nejak toto nemohu v zadani najit. Susenky jsem chtela vyzkouset. Dekuji.

Další zajímavé články

Cukroví miništoly | recept. Toto cukroví se sice jmenuje miništola, ale s pravou vánoční německou štolou nemá mnoho společného, jen tvar a některé ing…
Dvoubarevné pracny | recept. Pracny jsou nejtradičnější z tradičních druhů vánočního cukroví. Pečou se téměř v každé domácnosti a není snad nikdo, kdo…