Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct linecké cukroví s netradiční příchutí zázvoru a citrónu | recept

Není pochyb o tom, že linecké cukroví je jedno z nejoblíbenějších cukroví u nás. Nedalo mi to a zapátrala jsem po jeho původu. „Každému přece musí hned dojít, že linecké cukroví, pochází z Lince“, říkala jsem si. A ani na vteřinu by mě nenapadlo, že to nemusí být tak zcela jednoznačné, jak to vypadá. Zapátrala jsem ve vzpomínkách a uvědomila jsem si, že symbolem města Lince je linecký koláč, který se dělá ale v jiném poměru surovin (jedna ku jedné), než se dělá linecké cukroví (jeden díl cukru, dva díly tuku a tři díly mouky). Je tedy více než jasné, že linecké cukroví původ v lineckém koláči nemá. Navíc lineckému cukroví se v Linci vůbec neříká linecké, ale křehké těsto (oči).

Co je potřeba

250 g hladké mouky , 160 g másla nebo rostlinného tuku, 1 žloutek , 80 g moučkového cukru , nastrouhaná kůra z jednoho citrónu, 1 lžička citrónové šťávy, 1 silnější plátek citrónu a 1 plátek zázvoru. Náplň: domácí šípková marmeláda, domácí třešňová marmeláda nebo domácí nutella.

1

Na kuchyňský vál nebo do vhodné mísy prosejeme hladkou mouku a moučkový cukr. Před přidáváním do těsta na linecké cukroví musíme mouku a cukr vždy prosít, někdy i dvakrát, protože třeba hrudky cukru by se v těstě nerozpustily. Pečlivě sypké suroviny promícháme.

2

Do kuchyňského robotu dáme plátek z omytého citrónu (samozřejmě bez pecek), plátek zázvoru a citrónovou šťávu. Směs rozmixujeme tak, aby svou konzistencí připomínala kaši.

3

V míse si necháme povolit (klidně i na pár sekund v mikrovlnné troubě) máslo (nebo Heru, může být i půl na půl). Přidáme citrónovou kůru, rozmixovaný citrón se zázvorem a šťávou z citrónu. Nakonec vmícháme do směsi (nesmí být horká) vaječný žloutek.

4

Vypracujeme těsto a necháme na pár minut v ledničce odpočinout. Poté odleželé těsto vyválíme silikonovým válečkem na plát. Komu by se těsto lepilo, může zkusit vyválet těsto na cukroví přes potravinářskou fólii.

5

Pomocí vykrajovátek vykrajujeme z těsta oblíbené tvary lineckého cukroví. Tradiční jsou srdíčka, kolečka nebo hvězdičky. Budeme potřebovat vždy jeden kousek s okem a jeden plný bez oka.

6

Vykrajované linecké cukroví budeme optarně pokládat na pečicí plech. Při přendávání na plech si pomůžeme obyčejnou šplachtličkou, kterou v zásuvce kuchyňské linky jistě najdete také. Ušetří nám nervy a pomůže zachovat originální tvar cukroví, o který jsme při vykrajování tak usilovali.

7

Plech s lineckým cukrovím dáme do trouby a necháme péci na 180 °C asi na 10 min. Dobu pečení volte podle svých zkušeností s troubou. Jakmile začne cukroví růžovět, je to pro nás signál, že je hotové, upečené a připravené k finalizaci - tedy slepování pomocí náplně. Výborná je šípková nebo třešňová marmeláda, ale s domácí nutellou spolehlivě pochodíte doma také.

8

Když je linecké cukroví hotové, potřeme spodní díl náplní, nejlépe podomácku vyrobenou marmeládou nebo domácí nutellou. Při výrobě marmelády můžete postupovat i podle tohoto receptu na domácí marmeládu. Horní část lineckého cukroví zasypeme cukrem a spojíme. Chuťově výborné linecké cukroví je na světě!

9

A jsem v mém pátrání opět na začátku, je možné, že v budoucnu narazím na nějakou zaručenou stopu, která by mě k původu názvu „linecké cukroví“, dovedla. Zatím mi nezbývá, než vzdát hold neznámému majiteli původního receptu, po kterém zcela určitě sáhne v době adventní každá česká hospodyňka. Dovolila jsem si recept malinko vylepšit o dvě suroviny, zázvor a citrón. Podtrhují totiž už tak vynikající chuť lineckého cukroví.

Vyzkoušejte také recept na tradiční linecké cukroví od Notburgy na JakTak.cz

Autor: loglindak
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct vínové cukroví | recept
Vínové cukroví | recept. Cukroví s přídavkem vína je bleskově rychlé. Nemusí se odležet, může se ihned podávat. Je křehoučké, jemné a chutné. Můžete h…
Jak upéct rozinkové cukroví | recept
V tuto dobu už mnohé hospodyňky vyhledávají recepty na vánoční cukroví, ať už na stránkách časopisů, nebo na netu. Také se ráda nechávám inspirovat a…