Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct makové pracny | recept

Makové pracny | recept. Netradiční pečivo do formiček pro milovníky máku. Chutná jako maková náplň do koláčů, je křehké a mák pěkně křupe. Maková chuť je hodně výrazná, takže nic pro makové odpůrce. Práce s těstem je snadná, pečivo se z formiček snadno vyklápí, nerozbíjí se. Makové pracny vynikají i svým vzhledem, krásně doplní ostatní druhy cukroví na vánočním nebo svatebním stole. K rozležení potřebují asi týden.

Co je potřeba

  • 130 g másla nebo Hery
  • 130 g hladké mouky
  • 130 g moučkového cukru
  • 130 g strouhaných mandlí
  • 130 g celého (nemletého) máku
  • 1 bílek
1

Nejprve si připravíme těsto. Všechny sypké suroviny důkladně promícháme v míse. Mouku prosíváme, aby pečivo bylo nadýchanější. Do promíchané sypké směsi přidáme pokrájený tuk, bílek a prohněteme těsto. Jestliže se těsto lepí (záleží na velikosti bílku), opatrně přidáme mouku. Mělo by nám vzniknout jen lehoulince lepkavé těsto.

2

Hotové těsto přeneseme na talířek, přetáhneme potravinářskou folií a dáme jej ztuhnout přes noc do chladničky. Tato doba se nemusí striktně dodržet, chcete-li, můžete s těstem pracovat již po třech hodinách.

3

Malé kousky těsta vtlačujeme do vymazaných formiček, aby bylo zároveň s okrajem. Při pečení se nafoukne, ale pak zase sedne. Formičky si zvolíme podle sebe, nemusí to být klasické pracny. Vyskládáme je na plech a vložíme do trouby.

4

Makové pracny pečeme v předem vyhřáté troubě při 160 °C přibližně 8 minut. Nejprve vyzkoušejte jednu formičku, než plech vyndáte. Pracny nechte malý okamžik vychladnout a poté je vyklápějte. Jde to snadno, cukroví se neláme. Pracny jsou dost sladké, takže cukrujte podle uvážení. Na talíři vypadá hezky mix cukrovaných pracen společně s nepocukrovanými.

Modrý mák můžete nahradit mákem bílým. Bílý mák má jemnější chuť než modrý a většinou chutná i těm, co mák nemusí. Udává se, že má oříškovou chuť. Já osobně chuť oříšků necítím.

Pozor na spáleniny při manipulaci s horkým plechem a formičkami

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct kokosky s medem | recept
Kokosky s medem | recept. Kokosky jsou oblíbené nejen jako vánoční cukroví, ale mohou se upéct kdykoliv celý rok. Jsou trvanlivé, nenáročné na příprav…