Přejít k hlavnímu obsahu

Jak usnout | rady

17. Říjen 2020

Jak usnout | rady. Jsou lidé, kteří spí jako Šípková Růženka, usnou bez problémů, kdykoliv si chtějí odpočinout. Nebudí se v noci, večerní usínání jim nedělá problém. Ale je hodně takových, kteří trpí nespavostí, jejich spánek je nekvalitní. Pokud nemůžeme usnout, to se určitě stává někdy každému z nás (pro někoho je to problém trvalý), a děsí nás představa, že musíme časně ráno vstát za povinnostmi a nebudeme odpočinutí a vyspalí, je potřeba hlavně zklidnit mysl a vyrovnat duševní stav.

1

Nemůžete usnout? Tak se zklidněte a na nic nemyslete

Za všechno může psychika. Hlavou se vám honí myšlenky, zažili jste během dne více podnětů, nemusí být jen negativní. I pozitivní podněty dovedou být silné a obojí jsou příčinou vašeho duševního neklidu. Promítáte si ten film, aniž byste to chtěli, přemýšlíte, rozjímáte... A to je právě to, co si musíte teď momentálně zakázat. Nemyslet, nad ničím nepřemýšlet, mít jen vůli spát. Pokud se vám nějaká myšlenka nabízí a vnucuje, ignorujte ji. Lehounce, zvolna (ne v křeči) si pomyslně říkejte, že chcete spát. Hlavně na nic nemyslet! Vůbec na nic. Stejně nic nevymyslíte, od toho je zítřejší den.

2

Nepijte před spaním kávu, čaj nebo alkohol

Konzumace některých nápojů před spaním mohou způsobit trvající stav bdělosti. Káva nebo čaj obsahuje látky, které aktivizují mozkové buňky a jsou často příčinou toho, že nemůžete večer usnout. Kofein působí na centrální nervový systém mírně stimulačně a povzbudivě, každý organizmus však reaguje na tuto látku jinak. Zkuste některou z těchto tekutin před spaním vynechat, třeba vám to prospěje.

3

Vyhněte se stresům

Příliš velká pracovní zátěž, stresové situace bývají příčinou nekvalitního spánku, nespavosti anebo špatného večerního usínání. Vnější faktory mohou taky způsobovat problémy s usínáním - nové prostředí, nový pokoj, nová postel nebo matrace, ale i onemocnění a bolest, psychické stavy. I obava ze špatného spaní a problémového usínání může způsobit a vyvolat nespavost. Vyhýbejte se, pokud to jen trochu jde, zátěžovým situacím a stresům, aby vaše usínání bylo klidnější a jistější.

4

Opakované zdřímnutí přes den vynechejte

Rádi si, pokud máte možnost a nejste právě v zaměstnání, zdřímnete přes den? Tak to by bylo dobré vynechat, abyste se těšili právě na večerní spaní. Odbourejte nevhodný životní styl - nadměrný hluk, silné světlo, stresová zátěž, fyzická námaha a jiné, jsou faktory, které ovlivňují negativně spánek.

5

Doporučení: Častým problémem s nekvalitním spánkem bývá stará a proleželá matrace. Pokud si chcete zajistit ničím nerušený spánek, pořiďte si kvalitní matrace. Můžeme například doporučit prodejce matrací Matracín.cz.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pomoci při nespavosti | rady
Jak usnout po kávě | rady
Jak zlepšit spánek | rady a tipy
Jak čerpat energii ze stromů
Jak jíst před ranním cvičením