Přejít k hlavnímu obsahu

Jak v domácnosti využívat zázvor

30. Říjen 2020

První dekáda 21. století vynesla zázvor na piedestal zájmu tak vysoký, jako by se jednalo o pochutinu právě objevenou. A přitom zázvor patří k prastarým rostlinám užívaným k léčebným a kulinářským účelům, a to i v zemích českých. Přinášíme několik tipů, jak využívat zázvor v domácnosti.

1

Historie zázvoru. Zázvorník lékařský patří mezi nejstarší koření světa. Pochází z asijského kontinentu, psalo se o něm v čínských análech a zmiňují se o něm i staroindické záznamy. Ze své původní vlasti byl zázvor dopravován jako koření arabskými obchodníky přes Rudé moře do jižní Evropy již dávno před naším letopočtem. Staří Číňané a Indové ho znali pod názvem "aringavere". Evropa zázvor poznala ve středověku a okamžitě se stal velmi populárním. Dnes je zázvor levným, všeobecně rozšířeným kořením a je oblíben i v lidovém léčitelství.

2

Zázvor je vytrvalá rostlina, která v domovině dorůstá až dvou metrů. Pod zemí se vyvíjejí hlízovitě ztluštělé, dužnaté, až 10 cm dlouhé, zaškrcované a po obou stranách zploštělé oddenky. Oddenky silně kořenité a palčivě aromatické chuti jsou odpradávna vyhledávaným a známým kořením. Někteří zanícení pěstitelé tvrdí, že není žádným problémem zázvor vypěstovat jako pokojovou rostlinu přímo ze zakoupeného oddenku.

3

Zpracování zázvoru: Po zaschnutí nadzemní části se oddenky vyrývají, perou, suší a dále upravují. Podle způsobu zpracování se na světovém trhu vyskytuje zázvor černý neloupaný, zázvor loupaný a zázvor bělený. Prodává se kusový, mletý, kandovaný, proužky obalené v čokoládě (jako bonbóny) a jako extrakt do zázvorového piva, oblíbeného v Anglii (gingerbeer). Ke kořenění se používá sušený zázvor jemně mletý. Mletý je také součástí různých kořenících směsí, z nichž nejvýznamnější je „curry powder“.

4

Domácí léčebné využití zázvoru: Zázvor byl ceněn zejména pro schopnost zahřívat organismus, tišit žaludeční bolesti a uvolňovat napětí. Působí jako antidepresivum, uvolňuje napětí, působí antisepticky, tiší bolesti hlavy a v krku, pomáhá při angínách, nachlazení, rýmě, snižuje horečku, podporuje pocení, zmírňuje trávící potíže, léčí nechutenství, kinetózu, průjem, prohřívá, pomáhá při revmatických bolestech (vhodný masážní preparát připravíme ve směsi s rozmarýnem a jalovcem), pomáhá při nízkém krevním tlaku. Koho trápí kinetóza, měl by se před cestou autobusem nebo autem vybavit kandovaným zázvorem, což je mimochodem i velmi chutné a zdravé „cukrátko“.

5

Zázvorové masáže: Zázvor pozitivně dráždí nervová zakončení vnímající teplo, a proto vyvolává pocit pálení. Velmi příznivě působí při masážích. Zázvoru lze úspěšně využít také v kosmetice, kde se cení zejména pro své antiseptické a hojivé účinky, brání tvorbě jizev.

6

Sušený zázvor: Jedná se o základní koření staročeské kuchyně. Sušený zázvor se používal zejména do masových pokrmů. Česká zabíjačka by se bez zázvoru neobešla – prejt a jitrnice či zabíjačková polévka by bez zázvoru neměly pravou chuť. Také židovská kuchyně kořenila zázvorem – hovězí či husa na zázvoru jsou tradiní jídla i v nežidovských rodinách. Právě tak ovšem zázvor patří do staročeských cukrovinek – perníčky, caltičky, zázvorky. V klasické sadě vánočních vykrajovacích formiček dokonce vždy figuruje několik „záhadných“ tvarů, které jsou určeny výhradně na zázvorky – svým tvarem mají připomínat zázvorové oddenky.

7

Čerstvý zázvor: Hitem počátku 21. století je čerstvý zázvor, který se dříve do České republiky buď nedovážel vůbev (do roku 1989), a nebo jen zřídka. V současné době je běžně k mání a jeho cena není vysoká. Čerstvý zázvor se používá zejména k přípravě zahřívacích horkých nápojů – v klasické kombinaci s citronem, medem, a nebo v jiných ovocných variacích.

8

Právě tak oblíbené jsou i osvěžující studené nápoje, a to nealkoholické (například citrusová šťáva, zázvor, sodovka), a nebo s přídavkem alkoholu. Bývá zvykem mít speciální strouhátko určené pouze na zázvor, na kterém se oloupaný zázvor strouhá přímo do míchací sklenice nebo do džbánku.

9

Aromaterapie: Esenciální zázvorový olej se získává z kořene. Posiluje žaludek, snižuje teplotu. Je vhodný při trávicích potížích, revma, impotenci a špatném prokrvení.

Autor: jezzina
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak koupit zralou dýni | rady
Jak koupit zralou dýni | rady. Každý podzim jsou obchody a prodejci se zeleninou zavaleni charakteristickými obřími oranžovými plody. Dýňová polévka n…
Jak vařit v elektrickém parním hrnci
Proč vařit v parním hrnci, proč si pořizovat další „krám“ do domácnosti? Pro štíhlou linii, pro báječnou chuť připraveného jídla nebo pro zdraví. Vaři…
Jak poznat a koupit kvalitní olivový olej
Olivový olej obsahuje mnoho nejrůznějších látek prospěšných našemu zdraví. Určitě vás nepřekvapí, že čím je olej kvalitnější, tím více žádoucích látek…