Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vést dítě k sebeobsluze a k dodržování pořádku | rady

Jak vést dítě k sebeobsluze a k dodržování pořádku | rady. Malé dítě je zvídavé, chce všechno poznat, vyzkoušet, a i když se ještě batolí, chce hodně věcí dělat samo. Je na nás, dospělých, které činnosti mu nedovolíme, a to z bezpečnostních i jiných důvodů. Ale zase naopak, v kterých je podpoříme a vedeme ke správným návykům a dovednostem. Primárně je to sebeobslužná činnost, jídlo - stolování a hygienické návyky, oblékání a s tím vším souvisí pěstování a upevňování morálně volních vlastností.

1

Malé dítě je odkázáno na pomoc dospělých

Dítě v první polovině předškolního věku se samo ještě neoblékne, je potřeba mu pomoci. Podpořte snahu dítěte, kdy se chce oblékat samo, každou část oděvu mu správně připravte a pomozte mu jen částečně, aby mělo dítě pocit, že se obléká samo. Postupně se dítě v oblékání zdokonaluje a je samostatnější, což bude pro něj výhodou, pokud navštěvuje mateřskou školu. Problémem je ranní oblékání a syndrom věčně spěchajících maminek, rodičů, protože boj s časem přijít včas do zaměstnání, je nekompromisní. A tak dítě ve spěchu raději oblékneme sami. Někdy se dítě brání, chce dokazovat, že to umí samo, začne vzdorovat, křičet, ale my nepovolíme, protože do práce se musí hned. A na problém je "zaděláno", stres, který jsme si nepřáli je aktuálně tady. Umožníme dítěti kdykoliv během dne projevit samostatnost a budeme jej podporovat v jeho snažení. A nezapomeneme pochválit.

2

Druhá fáze předškolního věku

V tomto období vedeme dítě k samostatnosti a vyžadujeme, aby se tedy samostatně obléklo bez pomoci druhých. Mělo by umět zapnout a rozepnout knoflíky, zip. Zavázání tkaniček není zatím tak nutné, to vyžaduje větší manuální zručnost, ale záleží na nás, jakou péči v této činnosti dětem věnujeme. Pokud jsme důslední, tak se to naučí každý předškolák. Ale upřímně řečeno, tkaničky se nepoužívají v dnešní době tak často, takže času dost.

3

Hygienické návyky

Nekompromisně vedeme dítě k dodržování hygienických návyků již od útlého věku. Mytí rukou po použití WC a po každé činnosti, kdy je to nutné - před jídlem, po jídle, po příchodu z venku a podobně. Samostatné používání ručníku, vedeme jej k čistotě jeho zevnějšku. Důležitá je důslednost, aby dítě nenacházelo příležitost, jak tuto činnost vynechat a obejít. Stále tyto návyky upevňovat, aby je dítě chápalo jako samozřejmost.

4

Dodržování pořádku

Mít hračky na svém místě, uklidit je na své místo pokaždé, když ukončí hru nebo nějakou činnost, a pak teprve si vezme další. Není správné, aby dítě započalo několik činností, rozházelo hračky a pak teprve z donucení je uklidilo. Vedeme dítě důsledně a systematicky, že to, co si vezme, rozehraje, musí dokončit a uklidit. Také zároveň dbáme, aby dítě udržovalo pořádek ve svých věcech, mělo je urovnané, upravené, to vše vede postupně k upevňování pozitivních vlastností. A pokud jsou důsledně dodržovány, zůstávají trvalé.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak si poradit s filo těstem
Jak začít s příkrmy
Jak upéct řezy z vlašských ořechů