Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít kopr vonný pro zdraví | rady

Jak využít kopr vonný pro zdraví | rady. Kopr bývá tradičně používán při zavařování okurek a také do koprové omáčky či kulajdy. Tato bylinka by si však jistě zasloužila častější využití, neboť má mimo výrazné chuti a vůně také mnohé léčivé účinky. Více se o využití kopru vonného pro zdraví dozvíte v následujících odstavcích.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Kopr vonný je jednoletá rostlina, již si můžete snadno vypěstovat na zahradě, případně v nádobě na balkoně. Jednou z mála podmínek pro úspěšný růst kopru je výběr dostatečně slunného místa.

Pro léčebné účely se používají především semena nebo také kvetoucí nať. Kopr kvete v období od června do září. Semena se pak sbírají na podzim.

2

Léčivé účinky kopru jsou následující:

  • Posiluje obranyschopnost organismu a pomáhá předcházet stárnutí.
  • Má diuretické, antiseptické a detoxikační účinky. Léčí záněty močových cest a onemocnění ledvin.
  • Tiší kašel a bolesti hlavy, působí proti nespavosti.
  • Snižuje krevní tlak a působí jako prevence před vznikem kardiovaskulárních onemocnění.
  • Podporuje tvorbu mateřského mléka a pomáhá proti plynatosti, nadýmání, průjmu a nechutenství, což je velmi vhodná kombinace pro maminku i miminko.
3

Kopr se používá zejména v kuchyni jako koření. Pokud chcete využít jeho léčivých vlastností, připravte si z něj nálev či tinkturu.

Pro přípravu koprového nálevu můžete použít semena nebo kvetoucí nať. Zhruba 1 lžičku drcených sušených semen nebo 1 rozkvetlý květ kopru zalijte vroucí vodou a nechte 10 minut louhovat, poté čaj sceďte. Pije se 3x denně.

4

A jak vyrobit tinkturu z kopru?

Dvě hrsti pokrájené čerstvé kvetoucí nati kopru nasypeme do sklenice či uzavíratelné lahve a zalijeme 500 ml vodky nebo jiného čistého alkoholu. Bylinku necháme macerovat 2 týdny na slunečném místě. Každý den sklenici protřepeme. Poté tinkturu přecedíme přes plátýnko a přelijeme do čistých lahviček. Vnitřně užívejte asi 15 kapek tinktury denně. Zevně se pak dá využít pro přípravu obkladů nebo k mazání ran a míst postižených kožními problémy (stejně tak je možné zevně použít i nálev).

Zbylý kopr můžete zamrazit nebo naložit do soli a poté jej využít při přípravě nejrůznějších pokrmů. Kopr se skvěle hodí k zelenině, vejcím, do omáček i polévek, salátů i k výrobě bylinkového octa či oleje.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat a využít šalvěj | rady
Jak pěstovat a využít šalvěj | rady. Existuje mnoho druhů šalvěje, asi nejznámější je však šalvěj lékařská, která se využívá nejen pro své léčivé účin…
Jak využít kontryhel | rady a tipy
Jak využít kontryhel | rady a tipy. Kontryhel je bylinka známá jako zázrak pro ženy. Pokud vás trápí gynekologické problémy, poruchy menstruace či nep…