Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zabránit tmavnutí stříbra

Každá z žen jednou v životě dostane stříbrný řetízek, náramek či prstýnek. Většina z nich ale také zažije pocit, kdy chce stříbro vytáhnout na svět a ono už není stříbrné ─ ale černé! Kde je problém? A jak zabránit tmavnutí stříbra? Bojujeme proti černání stříbra krok za krokem.

1

V první řadě je potřeba ujasnit si, kde je tzv. „zakopaný pes“. Černání není vadou šperku, ale je to přirozená chemická reakce stříbra, které v kombinaci se vzduchem oxiduje. Proč některým lidem šperk černá více a jiným méně? Zde hraje roli pot. Někdo může mít velice agresivní pot, a proto je šperk vystaven většímu náporu. Jak tedy předejít oxidaci? Pojďme se zamyslet nad několika užitečnými radami.

2

Šperk je určen pro okrasu, nikoli tedy na spaní, koupání, sportování či pracovní činnosti. Při těchto činnostech šperk nenoste! Při sportování tělo vylučuje větší množství potu, což je pro stříbrný šperk škodlivé.

3

Zásadou je šperk preventivně nevystavovat činnostem, se kterými je spojeno riziko jeho namočení, oděru či jiného poškození. V praxi to znamená nejen nenosit šperky při koupání, ale také to znamená, že je třeba se při nošení šperků vyvarovat takovým činnostem, jako je lakování a barvení vlasů, používání parfému či jiných kosmetických přípravků.

4

Jak udržet barvu šperku, kromě výše uvedených preventivních opatření? V obchodě se šperky ─ tedy ve zlatnictví a stříbrnictví, je možné zakoupit speciální lázeň, do které se šperk pouze vloží a během chvíle opět vypadá jako nový. Poté je vhodné ho ještě vyleštit hadříkem na šperky. Ten byste si měli zakoupit i do své šperkovnice, protože díky jeho pravidelnému používání je možné zajistit lesk šperku.

Jeden z lidovějších receptů radí dát do hrnce alobal, na to stříbro a poté kypřící prášek a následně vše zalít vodou, kterou jsme předtím přivedli k varu, a nechat působit aspoň půl hodiny. Takový postup je ale určitě na vlastní riziko.

Pokud je to možné, spíše se obraťte na prodejce a případné dotazy směřujte k němu, aby nedošlo ke znehodnocení vašeho stříbra. Klenotník vám může vaše stříbrné šperky také vyčistit pomocí ultrazvuku.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak snížit výdaje za plyn
Jak poznat škodlivé látky v kosmetice
Jak v domácnosti využít ocet
Jak pečovat o bižuterii a šperky
Jak bezpečně smažit a péct