Přejít k hlavnímu obsahu

Jak začít s ježděním na koni | rady

Jak začít s ježděním na koni | rady. Říká se že nejkrásnější pohled na svět je z koňského hřbetu. S tímto rčením musím víc než souhlasit. Navíc pohyb v koňském sedle může být i velmi prospěšný pro unavená záda, opírající se celé dny o kancelářskou židli. Jezdec je na koni nucen zapojovat i takové svaly, které normálně nevíme, že ani máme. Jste z města a nevíte jak začít?

Co je potřeba

Internet pro vyhledání jízdárny

dlouhé nejlépe přiléhavé kalhoty

boty s hladkou podrážkou

dlouhé triko

1

Jízdárny a ranče

Koňských jezdeckých středisek u nás v poslední době roste jak hub po dešti. Většina z nich nabízí i kurzy jezdectví pod dozorem renomovaných trenérů. Jedna lekce se pohybuje od 200 do 600 Kč. Na hodinu se musíte předem telefonicky objednat. Pokud nemáte speciální oblečení na koně – jezdecké kalhoty a boty- doporučuji vzít si dlouhé přiléhavé kalhoty a uzavřené boty s hladkou podrážkou. Bezpečnostní prvky, jako je helma nebo vesta, vám budou nejspíš zapůjčeny.

2

Nasedání

Nasednout na koně se zdá být hračkou, ale jen pro toho, kdo to nezkusil. Zásadně se nasedá z levé strany. Otočíte se hlavou směrem k zádi koně, levou rukou se chytnete sedla a levou nohu postavíte do třmenu. Na levé noze se vztyčíte a přehodíte pravou nohu přes hřbet koně. Do sedla je třeba usedat měkce, abychom koni „nedrcli“ do zad.

3

Lonžování

Náplní první hodiny je většinou jízda na lonži, kde se jezdec učí vnímat pohyby koně a snaží se o správný sed. Ten je totiž základem celého jezdeckého umění. Lonž je dlouhé vodítko, pomocí kterého vede trenér koně po kruhu. Jezdci tak odpadá starost o vedení koně a může se soustředit jen sám na sebe. Správný sed vypadá tak, že jezdec sedí v sedle vzpřímeně, nohy jsou v kolenech pokrčené, chodila jsou opřená v první třetině o třmeny, přičemž paty jsou prošlápnuté dolů. Špička pata je vodorovně s koňským tělem. Holeň se dotýká koňského těla – později to bude hlavní pomůcka k ovládání koně. Ruce jsou uvolněné, a jsou pokračováním otěží, palce směřují vzhůru.

4

Jednoduchá cvičení

Rozhodně nebudete mít správný sed první hodinu. Někdo si ho osvojí rychleji, někdo pomaleji a někdo možná vůbec nikdy. Hned první hodinu na lonži, ale můžete zkusit dvě jednoduchá cvičení, která mají správný sed navodit. Pusťte otěže a otočně trup o 45 stupňů doprava, chvilku vydržte a přetočte trup na druhou stranu. Zavřete oči a zkuste vnímat pohyb hřbetu koně. Zkuste uhodnout, kdy zvedne pravou zadní nohu a konzultujte výsledek s trenérem. Strefili jste se? Gratuluji – máte pro ježdění cit.

I když Vám to nepůjde na poprvé, určitě vytrvejte. Na spoustu věcí si musí přijít každý sám, ale chce to trochu času.

Pro ježdění se rozhodně hodí helma, a pokud máte možnost zapůjčit si i ochranu páteře, udělejte to. Kůň je přece jenom zvíře.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak postavit kruhovku? | rady
Jak postavit kruhovku? | rady. Pro výcvik koní se často používá kruhová ohrada. Je to praktický nástroj, protože pohyb koně neomezuje vodítko. Správná…
Jak připravit jízdní kolo na sezónu
Jak poznat Slezskou Hartu | tipy
Jak poznat Slezskou Hartu | tipy. Benjamínkem mezi přehradami je nazývána Slezská Harta, vodní dílo, jehož vodní plocha se rozlévá jižně od Bruntálu n…