Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zvládnout problémovou kočku

07. Říjen 2019

Kočky jsou šelmy, které jsou sice zvyklé žít ve společenstvích, ale ne ve smečkách tak jako psi. Je pro ně proto velmi těžké přizpůsobovat svoje chování autoritě a respektovat hierarchii v domácí „smečce“. I když jsou našimi mazlíčky a ozdobou naší domácnosti, někdy je soužití s nimi velmi nepříjemné díky jejich vrtochům. Je důležité vždy poznat příčinu nevhodného chování kočky a pak ji odstranit nebo se jí alespoň přizpůsobit.

1

Kočka močí nebo i kálí, kde nemá

Toto je opravdu problém číslo jedna. Odstranit zápach z takto znečištěných věcí je totiž skoro nemožné. Příčin takového chování může být několik. Pokud nacházíte menší „loužičky“ nebo značky na různých místech bytu, může jít o značkování teritoria. Dělají to kocouři, ale i kočky. Značkování je spojeno např. s příchodem do nového bytu nebo s pocitem ohrožení svého postavení. Pomočené místo vyčistěte, ale ne přípravky se čpavkem – ty mohou podněcovat další značkování. Vyplatí se umístit ke znečištěným místům misky se žrádlem, kočky vedle jídla obvykle nemočí. Kočku můžete potrestat, ale jen bezprostředně poté, jinak trest nepochopí a bude se dál mstít – dalším značkováním. Můžete také zkusit sprej s kočičími feromony. Dále je důležité kočce vymezit její vlastní prostor, třeba křeslo nebo gauč, kam si často sedá, aby neměla pocit ohrožení. Naopak vymezte prostor i sobě, abyste i vy měli čistě svoje „teritorium“. Nepouštějte proto kočku do všech místností v bytě. Věnujte jí dostatek času a hrajte si s ní. Pokud nacházíte větší loužičky například ve vaně nebo nedej bože v posteli, postupujte stejně jak je uvedeno výše. V tomto případě však pravděpodobně nejde o značkování, ale o žádost o pozornost od vystresovaného zvířete. Příčinou může být příliš malá toaleta (kočka by měla mít možnost po sobě vše pohodlně zahrabat), málo časté měnění podestýlky, změna druhu podestýlky, nebo i vaše nedostatečná pozornost či nemoc močového ústrojí. Proto kočku radši vezměte k veterináři.

2

Kočka odmítá žrát

Pokud to trvá den, není to nic dramatického. Pokud kočka nežere dva dny a déle, aniž by se mohla nažrat například někde venku, může to znamenat zdravotní problém, např. zánět dásní, nebo i nějakou horší nemoc. Někdy může mít kočka srstí zanesené trávicí ústrojí.Všímejte si chování kočky, zkuste změnit žrádlo, a když to nepomůže, neváhejte a běžte k veterináři, zvláště pokud je kočka apatická nebo výrazně přítulnější než jindy.

3

Kočka se chová agresivně vůči lidem

Pokud jde o agresivní způsob hry, musíte kočku odnaučit drápat a kousat tak, že si s ní při agresivních projevech přestanete hrát. Pokud to nepomůže, zkuste rozprašovač s vodou nebo zvýšit hlas. Pokud je kočka agresivní i jindy, může jít o reakci na nového člověka ve vašem životě. Zkuste zvíře zapojovat do společných her a projevovat mu více náklonnosti než jindy. Pokud je kočka agresivní k dětem, je to skutečně nebezpečné. Poučte svoje děti, ať kočku nedráždí a hrají si s ní, jen když má zájem a raději jen ve vaší přítomnosti. Pokud agresivní chování přetrvává, poraďte se s veterinářem.

4

Kočka se chová agresivně vůči ostatním zvířatům v domácnosti

Může jít o soupeření o vaši pozornost, nebo i o nemoc jednoho ze zvířat, které je potom ve stresu a odmítá kontakt s ostatními, což vede k bitkám. Zkuste od sebe zvířata na nějakou dobu oddělit, např. do různých místností, nebo je pouštět k sobě jen na omezenou dobu. Projevujte náklonnost všem zvířatům, krmte je odděleně a dejte jim i oddělené záchody.

5

Kočka je hlučná, ničí vybavení bytu a květiny

Všemi těmito aktivitami si kočka krátí dlouhou chvíli. Broušení drápků o vaši starožitnou skříň jí připadá jako dobrá zábava. Než začnete utrácet za drahá škrabadla, zkuste zvířeti věnovat více času. Na ničené předměty zkuste nastříkat sprej s kočičími feromony. Kočky také nesnáší vůni levandule. Ta je může odradit od květin a vašich skříní. Rozprašovač s vodou umístěný na viditelném místě také pomůže.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak cestovat s kočkou
Jak vyleštit hliník
Jak vybrat záclonu
Jak utřít česnek