1

Nejčastější příčinou je stres. Když organismus vyplaví hodně adrenalinu, překonáme i běžnou únavu a neusneme. Často i doma myslíme na práci, neumíme odpočívat. Myslíme na to, co nás druhý den čeká, kolik máme úkolů a povinností. A najednou se přistihneme, že si v hlavě přehráváme různé, mnohdy katastrofické, scénáře.

Někdy je ale důvod velmi prozaický a dá se dobře odstranit. Na vině může být tučné nebo těžko stravitelné jídlo, ale ani jít spát hladový není moudré. Místnost, kde spíme, by měla být vyvětraná, tichá, klidná, aby nás nebudil hluk nebo hodně světla, které jde do ložnice oknem. V přetopeném pokoji neusneme, stejně jako tam, kde je velká zima a nemůžeme se zahřát.

2

Kdo má problémy s usínáním a je hodně citlivý, měl by před spaním vynechat filmy akční, drastické, prostě takové, které vnímavého diváka psychicky rozruší.

Je lepší si poslechnout pěknou hudbu nebo přečíst knihu. A samozřejmě naučit se relaxovat, abychom usínali uvolnění a ne ve fyzické křeči a psychickém napětí.

K dobrému usínání rozhodně neprospívá, když se bojíme, že zase neusneme. Na druhou stranu je těžké na to nemyslet, zvlášť když to není poprvé. Zkuste být nad věcí. Dříve nebo později stejně usnete, únava vás prostě udolá.

3

Nenuťte se, abyste usnuli na povel. Někteří lidé, když se chtějí přechodně zbavit potíží s usínáním, koukají na televizi, která je uspí. Paradoxně když chtějí dokoukat film, stane se, že usnou dřív, než skončí. Nedívejte se ani na budík, nic to nevyřeší. Stejně tak je diskutabilní, zda nechat přes noc zapnutý mobilní telefon a nechat se rušit esemeskami, které chodí.

Ideální je, když máte dostatek pohybu, abyste se během dne unavili a usínali s pocitem, že den jste strávili nejen prací, ale i odpočinkem. Třeba sportem, návštěvou divadla nebo přátel.

Tipy
  • Nejezte před spaním těžko stravitelná nebo močopudná jídla.
  • Nepijte zbytečně moc, abyste nemuseli chodit v noci často na malou.
  • Pokud spíte přes den, nezůstávejte v posteli dlouho. Jakmile se dosyta vyspíte přes den, těžko budete večer usínat.
  • Dejte si tak hodinku před odchodem na lůžko slabší bylinkový čaj, který má mírně sedativní účinky. Pomáhá i teplá koupel, ale neměla by být příliš horká voda.
Varování

Jestliže jste dlouhodobě unavení, ale přesto spánek večer dlouho nepřichází, navštivte lékaře, který zjistí, co přesně za tím stojí.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.5
Average: 4.5 (2 votes)