Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na hmyzí kousnutí, píchnutí

05. Listopad 2018

Reakce na kousnutí nebo bodnutí hmyzem jsou u lidí rozdílné. Každý máme nějaké vrozené předpoklady, které určují odpověď těla na bodnutí hmyzem. Jsou to reakce od lehkého zarudnutí místa bodnutí nebo kousnutí až ke stavům, které mohou ohrožovat život.

1

Pozor na bodnutí včelou nebo vosou do oblasti jazyka a hrtanu

Může se to stát při pití sladké tekutiny nebo mlsání dortu, kdy včela či vosa se dostane do úst a dojde k bodnutí. V této oblasti může vzniknout rozsáhlý otok a hrozící zadušení. Dopravte se rychle k lékaři. Po včelách a vosách, které se nachází v naší blízkosti, se nemáme prudce ohánět a pokoušet se je zabít. Když je nebudeme tímto způsobem dráždit, většinou nás nebodnou.

2

Nechte se očkovat proti klíšťatům

Tato sotva viditelná havěť může způsobit ohrožení na životě. Pokud jsou klíšťata infikovaná, mohou zanést do těla organismy, které vyvolávají onemocnění mozku, kůže a kloubů. Nejrozšířenější je virová forma zánětu mozkových blan. Vyhýbejte se oblastem zvýšeného výskytu klíšťat, nízkým křovinám, tam se nejvíc vyskytují. Hlavně lesy bývají v létě zamořeny infikovanými klíšťaty. Pokud se nechceme vzdát procházek do lesa, měli bychom se v každém případě nechat očkovat. Očkování se skládá ze tří dávek vakcíny a jedině tak je dosaženo úplné ochrany.

3

Bodnutí hmyzem

Reakce organismu na bodnutí komárem nebo včelou je u většiny lidí neškodná. Případné bolesti zasaženého místa tišíme přiložením ledu. Z dalších domácích prostředků doporučujeme například použití cigaretového popele, cibule, nebo alkoholu. Pokud se ale vyskytne sebemenší náznak celkové alergické reakce, je nutné ihned přivolat lékaře. Proti komárům se můžeme bránit prostředky odpuzující hmyz – repelentem.

4

Pozor při pikniku nebo svačině v trávě

Píchnutí spolusnědeného hmyzu do jazyku může být i smrtelné. Vyhýbejte se prosluněným pasekám a lesním okrajům. Na procházku do lesa noste na hlavě čepici nebo šátek.

Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

Zdroj: www.sxc.hu/ Foto:oOlemon, Mihai Tamasila

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici