Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na kultivaci estetického vnímání dítěte | rady

12. Prosinec 2019

Jak na kultivaci estetického vnímání dítěte | rady. Malé dítě by se mělo vést a všestranně kultivovat za předpokladu, že každá činnost a cílené učení musí být přirozené a spontánní. Neměli bychom opomíjet ani estetické vnímání, pro něž lze využít i obyčejné každodenní činnosti. Hodně možností poskytuje pobyt venku. Příroda, chování lidí a jejich činnosti, dopravní prostředky a vše co s běžným životem souvisí. Jak učíme dítě vnímat podstatu a krásu života? Není to nic náročného, vše musí být přirozené a při systematičnosti a trpělivosti to čas spolehlivě zúročí.

1

Všímat si a upozornit na vše hezké

Jarní příroda poskytuje mnoho podnětů a krásy. Zeptejte se dítěte, jak se mu líbí zelenající se stromy a hned sdělte svůj kladný názor. Tamhle kvetou žluté pampelišky a sedmikrásky, to je krása. Neočekávejte, že dítě to bude sdílet nebo opakovat. Zaručeně ovšem obohatíte jeho city i přes váš subjektivní pocit, že to třeba dítě nikterak nezaujalo. Využijte každé situace a upozorněte dítě na cokoliv, co stojí za povšimnutí a co vám připadá estetické.

2

Vysvětlete situaci na základě vlastního prožitku dítěte

Dobrého výsledku dosáhnete, když si budete s dítětem povídat o něčem, co vidělo, okusilo nebo prožilo. Hezký zážitek při návštěvě ZOO nebo nějaké malé farmy, při procházce do přírody nebo na dětském hřišti. To vše se dá pozitivně využít ke smyslové vnímavosti dítěte.

3

Posilujte přirozené city

Posilování přirozených citů směřujících k rozvíjení poznání jako je zájem, zvídavost i objevování něčeho nového jsou prospěšné a přispívají k upevnění morálně volních vlastností. Každá práce, která se doma provozuje je prvkem k získávání nových zkušeností a poznatků dítěte. Při tvořivosti a výrobě, jaká vede k efektivnímu výsledku může díte pozorovat a nebo pomáhat.

4

Podporujete rozvoj fantazie, samostatnosti a kreativity. Nezapomeňte dítě pochválit za snahu. Pokud se mu něco nepovede, nekritizujte příliš. Můžete říci, že to mohlo být lepší, buďte konkrétní, ale převažovat musí pochvala a pozitivní stanovisko. V opačném případě dítě odradíte a neprojeví příště zájem.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak žádat snížení výživného
O výživném se vedou časté diskuze, stejně jako o jeho zvýšení, jehož potřeba nastává zvláště tehdy, roste-li dítě a s ním i jeho zájmy a potřeby. Stej…
Obrázek není k dispozici
Jak zakázat styk rodiče s dítětem
V České republice se podle statistik rozvádí každé druhé manželství. Rozcházejí se nejen cesty manželů, ale mnohdy i ty rodičů a dětí. Zatímco rodiče…