Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na předpěstování sadby zeleniny a balkonových květin

12. Březen 2017

Vypěstování vlastní sadby okrasných květin nebo zeleniny ze semen je určitě přínosné z hlediska úspory a taky možnosti širšího výběru druhů a odrůd. Můžeme je vypěstovat v normálních bytových podmínkách. Jak tedy na to, aby sazeničky byly silné a zdravé?

Co je potřeba

  • vhodný substrát
  • semena k naklíčení
  • sadbovací tablety
  • miniskleníky
1

Kvalitní zemina je základ

Základem úspěchu při předpěstování sadby je použití kvalitní zeminy a udržování její správné teploty po celou dobu pěstování. Stejně důležité je zajistit rostlinkám dostatek světla a přiměřenou vzdušnou vlhkost. Přímo na okenním parapetu levně vypěstujeme zdravou sadbu paprik, rajčat, okurek nebo okrasných květin.

2

Správný výběr substrátu

Vhodnou zeminou pro předpěstování sadby je substrát pro výsevy, který je vzdušný, propustný a přiměřeně chudý na živiny. Při klíčení a v počátečních stadiích růstu je jejich přebytek ke škodě. Zeminu pro předpěstování si můžeme připravit i sami. Kvalitní zeminu smícháme s rašelinou a pískem. Pokud substrát propaříme, předejdeme výskytu chorob. Výsevy mohou být někdy napadány houbami způsobujícími padání klíčících rostlin, nebo se mohou objevit různé druhy plísní.

3

Sadbovací tablety a kostky jsou výborné

Pro sadbování a řízkování rostlin jsou také určeny sadbovací tablety či válečky jiffy, které lze koupit v hobby marketech nebo v semenářstvích. Do tablety jednoduše vložíme semínko a tabletu položíme do vody, kde nabobtná. Rostliny si v nich tvoří bohatý kořenový bal, s nímž je zasadíme rovnou na stanoviště bez přerušení růstu. V nabobtnalých tabletách dobře drží vzduch, protože jsou vyrobeny ze sphagnové rašeliny. Rašeliník ve svých buňkách udrží velké množství vody.

4

Stanoviště pro sadbu – dostatek světla a vzduchu

Nejlepší stanoviště pro předpěstování sadby je světlé místo s vyšší vzdušnou vlhkostí. Zvyšovat ji lze rosením a pomocí odpařovačů. Potřebnou vlhkost snáze zajistíme rostlinám ve sklenících, v pařeništích a v krytých nádobách. Světlo v bytech omezuje i záclona nebo žaluzie. U nezakrytého okna mají rostliny plnou světelnou intenzitu, se vzdáleností od okna pak světelná intenzita klesá a již ve vzdálenosti 1,5 metru klesá množství světla na polovinu.

5

Pokojové miniskleníky

Péči o sadbu usnadní interiérové skleníčky a pařeniště. Jsou složené z misky a průhledného krytu a jsou k dostání v hobby marketech, semenářstvích nebo v internetových obchodech. S miniskleníky vyrobenými z pevného plastu se lépe manipuluje. Průhledná horní část je obvykle vybavena ventilačními škvírami, které lze zvětšovat a zmenšovat, aby bylo dosaženo optimální vlhkosti.

Tipy: Existuje varianta miniskleníku z měkkého plastu, které jsou relativně levné. Prodávají se v různých rozměrech, takže každý určitě najde vhodnou variantu. K dostání jsou také sadbovače se samostatným vytápěním.

Varování: Nezapomeňte tedy na použití kvalitní zeminy a udržování její správné teploty po celou dobu pěstování a přiměřenou vzdušnou vlhkost.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat a zpracovat chřest
Jak se zbavit smutnic | rady a tipy
Jak udělat zahradní ohniště
Jak provést odvodnění pozemku | rady