Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na skvrny od potu a antiperspirantu

Skvrny od potu či antiperspirantu jsou dost nepříjemné a dokáží zničit celý kousek oblečení. V případě potu hrajeme o čas, ale i starší skvrny lze odstranit, pokud není látka již zničena příliš agresivním potem. K boji proti těmto skvrnám nám postačí základní výbava domácnosti – ocet, kypřicí prášek nebo kyselina citronová, u odolnějších skvrn pak čpavek nebo peroxid vodíku. Pojďme se podívat jak na to.

Co je potřeba

Prací prášek a jedna z těchto možností:

  • ocet kvasný nebo vinný
  • kypřicí prášek
  • kyselina citronová nebo citron
  • čpavek (amoniak) a líh
  • 3% peroxid vodíku
  • jedlá soda
  • aspirin
  • sůl
1

Pot se skládá převážně z vody a dále z bílkovin, tuků, soli a minerálních látek. Toto složení je zodpovědné za nevítané žluté skvrny v podpaží. 

2

SKVRNY OD POTU: jednejme rychle, protože žlutá skvrna sílí časem. Co nejrychleji po použití oděvu zpocenou látku vyperme v teplé vodě s pracím prostředkem.

3

Je-li skvrna již starší, můžeme vyzkoušet jednu z těchto prostředků:

  • Kyselina citronová nebo citron

V 1 litru horké vody rozpustíme 10 g kyseliny citronové (běžný malý sáček má 20 g) nebo šťávu z jednoho citronu, přidáme oblečení a necháme několik hodin působit. Poté vypereme klasicky v pračce s pracím prostředkem.

  • Kypřicí prášek

Na 6 litrů horké vody použijeme 1 sáček (asi 12 g) klasického kypřicího prášku do pečiva, přidáme oděv, promícháme a necháme působit asi 1 hodinu. Poté vypereme v pračce.

  • Ocet lihový

Do 1 litru horké vody přidáme 3 polévkové lžíce lihového octa, do roztoku namočíme textil a necháme několik hodin působit. Následně vypereme obvyklým způsobem v pračce.

  • Peroxid vodíku

Na bílé oblečení: 3% chladný roztok peroxidu vodíku naneseme na skvrnu a necháme působit maximálně 10 minut. Poté vypereme ve vodě s pracím prostředkem.

Na světle barevné oblečení: peroxid vodíku volíme, až když selžou všechny ostatní metody a používáme velmi zředěný roztok: 1 díl peroxidu na 1 až 3 díly vody podle toho, jak je látka choulostivá, naneseme na látku, necháme maximálně 10 minut a poté vypereme. Použití peroxidu vodíku u barevného oblečení je třeba si důkladně promyslet, neboť má bělící účinky a mohl by způsobit vyblednutí barev.

  • Čpavek

Čpavek zředíme vodou, potřeme jím skvrnu a bez vymývání potřeme lihem. Poté vypereme v pracím prostředku. Pozor: čpavek se nedoporučuje používat na len, hedvábí a vlnu. 

4

SKVRNY OD DEODORANTŮ A ANTIPERSPIRANTŮ

Deodorant působí proti zápachu, antiperspirant navíc zabraňuje i pocení, a oba dokáží na oblečení zanechat odolné bílé skvrny. K jejich odstranění budeme potřebovat jemný kartáček, který zbytky kosmetického přípravku z tkaniny odstraní.

Oblečení obraťme naruby a postupujme takto:

  • Bílý vinný ocet

Ocet nalejeme přímo na namočenou skvrnu a tu pak ještě čistíme jemným kartáčkem. Opět polejeme octem a necháme působit asi 8 hodin. Poté vypereme klasicky s pracím prostředkem.

  • Jedlá soda

Asi 2 polévkové lžíce sody smícháme s vodou na kašičku, kterou vetřeme do navlhčené skvrny. Necháme působit 1 hodinu a poté vypereme ve studené vodě a následně klasicky s pracím práškem.

  • Aspirin

2 tablety Aspirinu rozpustíme ve 100 ml horké vody, nalejeme přímo na skvrnu a necháme 1 až 2 hodiny působit. Poté vypereme.

  • Citronová šťáva a sůl

Skvrnu polejeme citronovou šťávou, posypeme lžičkou soli, promneme, vypereme ve studené vodě a následně klasicky s pracím práškem. 

  • Čpavek

Pár kapek čpavku smícháme s polovinou hrnku vody, naneseme na skvrnu, necháme chvíli působit a poté vypereme. Pozor: čpavek se nedoporučuje používat na len, hedvábí a vlnu. 

Existují speciální řady antiperspirantů a deodorantů, které údajně nezanechávají skvrny na oblečení, tak můžete vyzkoušet.

Peroxid vodíku má bělící účinek, proto pozor při jeho použití na barevné oblečení.

Čpavek se nedoporučuje používat na len, hedvábí a vlnu. 

Autor: Radka kořenářka | Zobrazit autorská práva

fotoarchív autorky

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Jedlé kaštany se jedí pečené jen tak, nebo se dále zpracovávají buď pečené či vařené. Vyrábí se z nich například náhražka nugátu. Před pečením, vaření…
Imunita neboli obranyschopnost je základem dobrého zdraví. Pečovat o zdravý životní styl, dbát o dostatečný přísun vitamínů a minerálů, mít dostatek p…
Obrázek není k dispozici
Studentský život přináší mnoho slev, o ktrerých si nestudující může nechat zdát. Pokud studujete na vysoké (střední škole) v jiném městě, než ve které…