Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na zábavné pokusy z fyziky – ledové kostky | postup

16. Leden 2022

Jak na zábavné pokusy z fyziky – ledové kostky | postup. Fyzika, jako jeden z mála školních předmětů, nabízí unikátní příležitost pro zábavné a jednoduché experimenty. Ten, který vám zde představím, navíc zvládne naprosto každý. Tento pokus se skvěle hodí k ozvláštnění vyučování ve škole, ale můžete ho snadno provést i doma s vašimi dětmi. Tento experiment se snaží zjistit, jak se led chová ve sladké a slané vodě.

Co je potřeba

  • kádinka 2 ks
  • tyčinka na míchání
  • sůl
  • voda
  • potravinářské barvivo
  • *formy na led
  • *teploměr

*není nutné, ale usnadní to přípravu

1

Den před provedením samotného pokusu si připravíme vodu, kterou obarvíme libovolným potravinářským barvivem. Vodu následně nalijeme do formy na led a necháme přes noc zmrznout.

2

Druhý den si připravíme dvě kádinky, nalijeme do nich vodu a můžeme změřit její teplotu. Voda by neměla být příliš studená ani horká, protože obojí ovlivní dobu trvání experimentu. Ideální je zhruba pokojová teplota.

3

Do jedné kádinky nasypeme 3 lžíce kuchyňské soli a důkladně promícháme, až se všechny krystalky soli ve vodě rozpustí. Druhou kádinku necháme bez soli.

4

Následně do obou kádinek vhodíme obarvené kostky ledu a necháme experiment probíhat.

Vysvětlení:

Led rychleji roztál v kádince se sladkou vodou, protože tam došlo k dokonalému promísení tajícího ledu s masou sladké vody. 

Sladká a slaná voda se spolu neochotně míchá, protože slaná voda je hustší, a sedí u dna, zatímco sladká má tendenci plavat u hladiny. To se stalo i v tomto případě, kdy v kádince se slanou vodou se sladká studená voda z rozpouštějícího se ledu se s původní slanou vodou nemísila, ale zůstala u hladiny, kde následně vytvořila svou vlastní vrstvu chladné vody. Tato vrstva byla chladnější, než původní voda v kádince, a tak zpomalila tání ledu.

Tento jev můžeme pozorovat v přírodě například v polárních oblastech, kde kry z převážně sladké vody plují na hladině slané vody, která je nadnáší.

Doporučuji led barvit nějakou výraznou barvou. Červená bývá ve vodě snáze pozorovatelná, než třeba žlutá.

Autor: Nicola R.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zabavit děti doma | tipy
Jak zabavit děti doma | tipy. Tyto měsíce bývají pro rodiče velkým testem trpělivosti. Zabavit děti během pochmurného počasí nebo dlouhého volna, to m…