Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na zelenou čočku (kaviár chudých) | recepty

Zelená čočka je úžasná, protože se nemusí namáčet, drží tvar a skvěle chutná. Čočka zvaná Puy pochází z Francie, je drobnější než klasická hnědá čočka a má šedozelenou barvu. Je výborná jako teplý salát, příloha po indicku či s pečenou zeleninou, sedne k masu i rybám. Potřebná doba varu je 15–20 minut, proto se hodí i jako významný zdroj bílkovin a železa do rychlé a vydatné polévky. Ideální potravina, která zahřeje v podzimních a zimních plískanicích. A proč se jí říká kaviár chudých? Pro svou lahodnou chuť, specifickou barvu a drobná zrnka.

1

Kde ji seženeme? K dostání je v prodejnách zdravé výživy, ve větších supermarketech či v DM drogerii.

2

Jak ji připravit? Zelenou čočku není nutné namáčet, ale kdo je citlivější, může ji přes noc namočit a před vařením vodu slít. Každopádně je dobré čočku před vařením propláchnout. Vaří se na mírném ohni 15 až 20 minut, a i když přetáhneme, nerozvaří se. I po uvaření bude "al dente", tedy na skus. Sůl, koření, ocet či citrón přidáváme až po uvaření, jinak by se vaření zpomalilo.

3

Zelená čočka po indicku: Čočku propláchneme, případně namočíme a uvaříme doměkka. Vodu slijeme. Cibuli nakrájenou na kostičky orestujeme na oleji dozlatova, přidáme kurkumu, římský kmín, sušený zázvor, chilli, kardamom a skořici (případně koření kari), česnek nakrájený na plátky. Ještě chvíli restujeme. Poté vmícháme uvařenou čočku a dosolíme. Podáváme s jasmínovou rýží. Doplníme-li i dušenou zeleninu a zdravou celozrnnou rýži, máme kompletní a vyvážené jídlo.

4

Teplý čočkový salát s mrkví: 250 g čočky propláchneme a necháme okapat. Na 2 lžících olivového oleje orestujeme na drobno nakrájenou cibuli a kostičky mrkve, přidáme čočku, zalijeme 300 ml zeleninového vývaru a vaříme asi půl hodiny doměkka. Scedíme a vložíme do servírovací mísy. Na zálivku si připravíme 2 lžičky bílého vinného octa, lžíci hrubozrnné hořčice, čerstvě mletý pepř a mořskou sůl. Tyto ingredience dobře prošleháme a poté zlehka vmícháme 1 dcl olivového oleje extra virgin. Ozdobíme zelenou natí a můžeme podávat.

5

Zelená čočka z jednoho hrnce s cuketou a rajčátky: Nejdříve uvaříme půl hrnku zelené čočky podle návodu a slijeme. V misce smícháme šťávu z jednoho citrónu, nakrájené 3 stroužky česneku, lžíci olivového oleje a sůl. Na oleji osmahneme na kostičky nakrájenou cibulku, přidáme směs s citrónem, přidáme oloupaná a nakrájená 2 rajčata a restujeme asi 4 minuty. Poté vmícháme jednu střední cuketu nakrájenou na plátky a dusíme další 4 minuty. Přidáme uvařenou čočku a podlijeme horkou vodou tak, aby byla těsně nad směsí. Na mírném ohni dusíme asi 20 minut, dokud plátky cukety nezměknou. Ochutíme oreganem, bazalkou nebo sušenou mátou a podáváme.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak na luštěninové pomazánky | recept
Jak uvařit čočkovou polévku | recept
Jak udělat čočku na kyselo | recept
Jak uvařit čočku po indicku | recept