Přejít k hlavnímu obsahu

Jak obarvit vajíčko v cibulových slupkách

Jak obarvit vajíčko v cibulových slupkách | návod. Barvení vajíček v cibulových slupkách je asi nejznámějším způsobem „přírodního dekorování“ velikonočních kraslic. Je to technika jednoduchá a finančně nenáročná. A pro dokonalý výsledek stačí znát jen několik málo dobrých triků.

Co je potřeba

  • vajíčka
  • cibulové slupky (2 pytlíky)
  • špetku soli
  • silonové punčochy
  • nit
  • dekorativní lístky
  • hrnec
1

Příprava

Nejdříve omyjeme vajíčka, která chceme dekorovat, v jarové vodě. Obvykle se používají syrová. Slupku od cibule nasypeme do hrnce a zalijeme vodou. Použijeme jí tolik, aby byla vajíčka beze zbytku potopená, ale ne více. Odvar bychom si příliš naředili a špatně by barvil. Vodu trochu osolíme – zabráníme tak praskání vajec a zapneme vařič na střední plamen. Vodu necháme vařit asi deset minut – barvivo se krásně uvolní. Tip: Slupek je potřeba opravdu hodně. Klidně si je můžeme sušit už měsíc, dva dopředu. Nebo si pro ně dojděte do supermarketu. Na spodku bedničky s cibulí jich bývá dost a dost. Kupte si pár cibulí a k tomu přidejte co nejvíc cibulových slupek.

2

Vytváření obtisků

Vejce vsuneme do silonové punčochy a z obou stran ho odekorujeme lístky nejrůznějších rostlin (čím vykrajovanější a střapatější, tím lepší). Punčochu co nejvíce utáhneme (ale dáváme pozor, aby se nám připravené lístky nepohnuly) a zajistíme nití.

3

Vaření

Vajíčka vkládáme opatrně do vroucí vody. Dbáme, aby se nám vzájemně nedotýkala. Vaříme je asi 10 – 12 minut. Během vaření je jednou nebo dvakrát otočíme – zabráníme tak vzniku nepěkných skvrn.

4

Konečná úprava

Když vajíčka vyndáme z vody, opatrně je vyprostíme z jejich silonového vězení. Dáváme pozor, protože mokrá barva se snadno setře. Vajíčka jen lehce „oťupkáme“ do vhodného ručníku a necháme úplně zaschnout. Aby se nám pěkně leskla, potřeme je na závěr slaninou nebo máslem a opět necháme zaschnout.

5

Jednobarevná vejce

Pokud chceme mít jen jednobarevná vejce určená k dalšímu dekorování, musíme si postup trochu upravit. Dáme vařit cibulové slupky, ale po deseti minutách je scedíme a vajíčka barvíme jen ve zbylé vodě. Slupky by se nám totiž na skořápku nalepily a vytvořily nepěkné fleky.

6

Mramorování

Můžeme si vytvořit i cibulové mramorování. Cibulové slupky natrháme na co nejmenší kousky a s pomocí vody je opatrně lepíme na vajíčko. To potom zasuneme do silonové punčochy a vaříme stejně jako vajíčka s rostlinnými otisky.

Pokud chcete mít vajíčka opravdu krásně sytá, ponechte je v cibulovém odvaru až do vychladnutí. Taková vajíčka už ale potom nejsou vhodná ke konzumaci. Zajímavý odstín dosílíte použitím slupek od červené cibule.

Autor: notburga
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak ozdobit vajíčko voskovou batikou
Vosková batika je u nás nejpoužívanější technikou zdobení vajíček. Nepotřebujete k ní žádné zvláštní vybavení: jen vajíčka, vosk a trochu fantazie. Mů…
Jak vyrobit vyškrabávané kraslice
Technika vyškrabávání kraslic pochází ze Slovácka. Nejčastěji se používají černo-bílé vzory, které se o skořápky vyškrabávají jemným pilníkem. Chce to…
Jak ozdobit vajíčko voskovým reliéfem