Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat meningokoka | rady

Jak poznat meningokok | rady. Příznaky meningokoku jsou v počátečních stádiích velmi podobné chřipce, ale již během 48 hodin dokáže meningokok velmi vážně ohrozit dítě nebo dospívajícího na životě. Rozpoznejte toto onemocnění včas!

1

Meningokok napadá především malé děti a mladistvé. Jeho výskyt ale nejde vyloučit u žádné věkové skupiny. Úmrtnost je vysoká – pohybuje se mezi 10 až 15 procenty. Jde o velmi nebezpečnou nemoc bakteriálního původu. Neisseria meningitidis, jak se bakterie meningokoku jmenuje, přežívá v nosohltanu a jejími nositeli je podle odhadů lékařů až 25 procent populace. Meningokokovou infekci může odstartovat pobyt v uzavřených prostorách, kde se pohybuje víc lidí – například ve škole či školce, nečištěná klimatizace, sdílení nádobí, ale i stres. Nemoc se často rozvine po pobytu na táboře nebo na brigádě. Inkubační doba je od jednoho do osmi dnů.

2

Meningokok se dělí do tří skupin – A, B a C. První typ se vyskytuje převážně v Africe a u nás je poměrně vzácný. Nejčastěji se u nás vyskutuje typ C a B. Vakcína je vhodná pro děti od dvou do osmnácti měsíců, případně pro děti mezi třemi a šesti lety a později v pubertě. Pojišťovna ji nehradí. Cena očkování proti meningokoku se pohybuje kolem osmi set korun za dávku.

3

Jak poznat příznaky meningokoku? V raných stádiích meningokoku se nemoc podobá chřipce. Příznaky meningokoku jsou nevolnost, nemocného bolí ho klouby a kosti, trpí vysokou horečkou nebo bolestmi břicha a vysokou únavou. Na kůži se objevují červené až fialové skvrny. Kůže může dokonce změnit zbarvení. Rychlý převoz k lékaři a včasná pomoc je naprostou nutností.

4

Léčba meningokoku obsahuje antibiotika a nitrožilně podávané léky. Často trvá i několik měsíců a vyžaduje pobyt v nemocnici. Následky meningokoku mohou být opravdu vážné a trvají po celý život. Nemoc často končí poruchami smyslových orgánů, mentální retardací, psychickými problémy nebo amputací končetin. Při podezření na meningokok proto neváhejte!

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak na placebo efekt | rady
Jak bojovat s přejídáním | rady
Jak na mluvení ze spaní | rady
Jak se zbavit alergie | rady
Jak se zbavit migrény | rady