Co je potřeba

houby ryzce
1l vody
1/4l octa
60g soli
200g cukru
1─2 bobkové listy
5 kuliček nového koření a 5 kuliček pepře
2 hřebíčky
1 kávová lžička hořčičného semínka

1

Ryzec smrkový
Tento ryzec, jak jeho název napovídá, roste hojně v mladších porostech smrků. Roste od srpna do konce října. Klobouk je mírně prohloubený, okraj zůstává dlouho podvinutý. Má oranžovou barvu a zelené pásování. Lupeny jsou oranžové, pomačkáním nejprve oranžově zčervenají a pak zezelenají. Třeň je krátký, válcovitý, dutý, často pokrytý oranžovými skvrnkami. Celá plodnice roní oranžové mléko, které po chvíli změní barvu na nazelenalou.

2

Ryzec pravý
Najdeme ho převážně pod borovicemi od srpna do října. Má vynikající chuť a patří k nejcennějším jedlým houbám. Při poranění z něj prýští oranžové mléko. Klobouk je pásovaný, zbarvený v oranžových odstínech, v mládí podvinutý, v dospělosti nálevkovitý. Za vlhka je slizký. Lupeny jsou husté, sbíhavé na třeň, zbarvené jako klobouk a křehké. Třeň je krátký, křehký, válcovitý, dutý, barvy klobouku. Plodnice příjemně voní a má masitou dužninu.

3

Ryzec syrovinka
Roste od konce července do října ve vlhčích listnatých i jehličnatých lesích pod borovicí, habrem, bukem, dubem. Je to masitá houba ronící bílé mléko, které zasycháním hnědne. Klobouk i třeň mají stejnou barvu ─ oranžovou až rezavěhnědou. Klobouk je vmáčklý a jeho barva do středu tmavne. Třeň je plný, válcovitý, lehce ojíněný. Lupeny jsou i ve stáří bledé až okrové. Ve stáří plodnice a hlavně její mléko nepříjemně slanečkově páchne. Syrovinku někteří jedí i syrovou. Nejchutnější je osolená a okmínovaná, opečená na tuku.

4

Nakládané ryzce | recept

Na nálev budeme potřebovat:

1l vody
1/4l octa
60g soli
200g cukru
1─2 bobkové listy
2 hřebíčky
1 kávová lžička hořčičného semínka

Všechny suroviny krátce svaříme a necháme vychladnout. Očištěné a pokrájené ryzce naskládáme do sklenic spolu s mrkví, celerem, květákem a paprikou. Zalijeme studeným nálevem a sterilujeme 20 minut při 80 °C.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (2 votes)