Přejít k hlavnímu obsahu

Jak předcházet zánětu vedlejších nosních dutin

07. Březen 2019

Jak předcházet zánětu vedlejších nosních dutin | rady a tipy. Bojíme se vážných nemocí do té míry, že často přehlížíme i drobné zdravotní potíže. Když zůstanou neléčené, mohou způsobit nepříjemné a bolestivé komplikace. Příkladem je obyčejná rýma. Pokud se jí nezbavíme úplně, hrozí například zánět vedlejších nosních dutin. Jak se mu vyhnout?

1

V první řadě je dobré vědět, co se za zánětem dutin vlastně skrývá. Jde o zánět sliznice nosu, který se často projevuje tupou, nepolevující bolestí hlavy, zejména v obličejové části. Někdy v této oblasti cítíme spíše tupý tlak. Většinou nás bolí čelo, bolest se postupně přesouvá až tam, kde jsou nadčelistní dutiny.

Mechanismus vzniku zánětu je poměrně jednoduchý. Mohou za to obvykle viry, které postupně naruší povrch sliznice, a ta ztrácí svoji ochrannou funkci. Je pak jen otázkou času, kdy se tu přemnoží nežádoucí bakterie. Ty produkují hlen, a právě ten stojí v pozadí nepříjemných bolestí.

2

Zánět vedlejších nosních dutin se často objeví v souvislosti s virovou nebo alergickou rýmou, ale někdy může být spouštěčem infekce zubu nebo dásně. Trápí nás také ucpaný nos a v důsledku hlenu, který se dostane do dýchacích cest, se rozvine kašel.

3

Co proti zánětu vedlejších nosních dutin pomáhá? V první řadě bychom neměli podceňovat ani banální rýmu, natož vážnější infekční potíže v oblasti hlavy. Znamená to podporovat imunitu a pokud už máme podzimní nebo zimní rýmu, tak nosit teplou čepici, nevystavovat se mrazivému počasí, ale ani průvanu. Rozhodně se nevyplatí mávnout rukou nad bolavým zubem, protože i toto ložisko může být zdrojem pozdějšího zánětu.

4

Sekretu v dutinách se rychleji zbavíme napařováním a inhalacemi. Stačí dát do hrnce horkou vodu a s ručníkem přehozeným přes hlavu vdechovat vodní páru. Když se dutiny nahřejí, je šance, že se hleny lépe dostanou ven.

Jestliže se ale bolesti stupňují, zvyšuje se jejich intenzita i rozsah, vystřelují až do čelisti nebo se objeví horečka, je na místě navštívit lékaře. U zánětů bakteriálního původu je často nutné nasadit vhodná antibiotika. V těžších případech pomůže punkce dutin.

Udržujte oblast hlavy, zejména čela, v teple. Nechoďte však na přímé slunce!

  • Pokud se bolesti hlavy zhoršují, okamžitě vyhledejte lékaře.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se zbavit emočního hladu
Jak poznat meningokoka | rady
Jak pečovat o prodloužené vlasy | tipy
Jak bojovat s přejídáním | rady