Přejít k hlavnímu obsahu

Jak překonat strach z létání

Jak překonat strach z létání | rady a tipy. Ačkoliv je létání vůbec nejbezpečnější typ dopravy, mnoha lidem už jen představa letadla způsobuje stres. Jak tento nepříjemný pocit nebo strach, který někdy hraničí až s úzkostí, zvládnout, aniž bychom si museli brát léky na uklidnění?

1

Zajímejte se o fakta

Před tím, než se vydáte na cestu letadlem, zjistěte si víc informací o letecké dopravě a jejím fungování. Pochopíte tak, že piloti i letušky jsou zkušení lidé, kteří za sebou mají spoustu hodin v ostrém provozu stejně jako třeba řidiči autobusu či strojvedoucí. U těch si také určitě nepřipouštíte, že by mohli učinit nějakou chybu. Navíc tím, že jsou s Vámi na jedné palubě, je i v jejich zájmu, aby se letadlo dopravilo v bezpečí do cíle. A turbulence? Sice jsou nepříjemné, ale v drtivé většině případů nijak nezvyšují pravděpodobnost havárie.

2

Psychická příprava

Slyšeli jste někdy o vizualizaci? Jedná se o metodu, při které si představujete konkrétní situaci a prožijete ji, alespoň co se týče podvědomí. Příjemný pocit pramenící z této „zkušenosti“ se následně fixuje. Navozujte si tedy hezké představy o létání, představujte si, jak jste doletěli do cíle, že let byl příjemný. Ve výsledku budete při nasedání do letadla mnohem klidnější. Při letu se pak doporučuje záměrně si zkusit vybavit pocity, které si Váš mozek „nanečisto“ prožil, a kombinovat je s pravidelným dýcháním.

3

Udělejte si časový plán

Využijte toho, že v letadle máte dostatek času, nic Vás neruší a můžete se věnovat sami sobě. Zaobírejte se věcmi, které byste jindy nestíhali. Je víceméně jedno, co to bude za aktivitu, může se jednat o četbu, filmy, poslech hudby, hraní počítačových her nebo můžete let využít k relaxaci za pomoci meditační nahrávky. Nejen, že čas na palubě smysluplně strávíte, ale zároveň se budete plně soustředit na určitou konkrétní činnost, čímž odvedete myšlenky.

Michala (neověřeno) | Po, 12/17/2018 - 06:02

Ve mně se míchali dva pocity. Hrozně jsem chtěla vyzkoušet jak to je letět, ale na druhou stranu jsem měla hrozný strach. Vyřešil to za mě manžel, když mi řekl, že nám koupil letenky https://www.levneletenky.org/levne-letenky/letenky-z-ceska a druhý den jsme letěli, takže jsem neměla moc času nad tím přemýšlet.

EvaStu (neověřeno) | Út, 11/27/2018 - 15:11

Na mě velice dobře funguje poslouchání sluchátek s hudbou. Nejlépe nějakou veselou :D

Radek99 (neověřeno) | Po, 09/24/2018 - 02:09

Myslím, že výborné rady. Hlavně s tím prvním bodem souhlasím. Já měl například z létání vždy panickou hrůzu, ale když jsem se trochu začal zajímat o fakta, tak jsem zjistil, že třeba jízda autem je mnohem nebezpečnější. Můj první let byl vyhlídkový let malým letadlem a musím říct, že jsem z toho měl strach. Ten ale ze mě celkem rychle opadl a od té doby se létání nebojím. :-)

Vlasta B. (neověřeno) | Po, 08/13/2018 - 23:45

Mně například strach z létání několik let bránil v tom, abych se podíval někam dál, než do Chorvatska nebo Itálie. Trvalo to sice dlouho, ale nakonec se mi strachu z létání podařilo zbavit s pomocí psychologa. Dozvěděl jsem se, že se v mém případě jednalo o formu agorafobie. Celkem zajímavý článek je o tom například zde: https://psycholog-holcner.cz/agorafobie-a-jeji-lecba/

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici