Přejít k hlavnímu obsahu

Jak připravit švestkovou omáčku | recept

Švestkovou omáčku připravuje nejčastěji na podzim, kdy je na trhu dostatek chutných a levných českých švestek. Omáčkou přeléváme nákypy, obilninové kaše, knedlíky, trhance a jiné moučníky. Připravit švestkovou omáčku je snadné a rychlé. Nabízíme jeden ze možných způsobů.

Co je potřeba

suroviny podle návodu
základní kuchyňské vybavení

1
Švestkovou omáčku vaříme z čerstvých švestek, ale lze ji uvařit i ze švestek nakládaných nebo zmrazených. Na podzim ale nebývá o čerstvé švestky nouze, takže je na švestkovou omáčku upřednostňujeme. Nejvhodnější jsou podzimní tuhé modré švestky, které se dobře loupají.
2
Připravíme si půl kilogramu kuchyňsky upravených švestek, cukr a plátek citronu s kůrou. Jako koření se hodí: badyán, skořice, hřebíček. Jestliže je nemáme (badyán nebývá se standardní nabídce koření), můžeme s úspěchem použít tak zvanou kořenící směs do perníku, která je chuťově velmi vyvážená.
3
Švestkovou omáčku zahušťujeme. K tomu můžeme použít strouhaný perník (zároveň omáčku ochutí),maizenu (kukuřičný škrob – mohou i celiaci), bramborovou moučku nebo pudinkový prášek (což je ochucená bramborová moučka). Omáčku vaříme buď jen z vody, nebo do ní můžeme přidat mléko či smetanu.
4
Švestky nakrájíme na proužky. Z omytého citronu odřízneme plátek. Do kastrolku dáme asi deci vody, nasypeme nakrájené švestky, plátek citronu, lžíci másla, koření a prudce svaříme. Švestky nepotřebují dlouhý čas – za pět minut jsou dokonale uvařené. Doplníme vodu (nebo mléko), aby byly rozvařené švestky tak akorát potopené.
5
Ve sklenici studené vody (nebo mléka) rozmícháme vanilkový pudinkový prášek nebo 40 gramů maizeny (či bramborového škrobu). Za stálého míchání vlijeme do vařící se švestkové omávody (nebo mléka) rozmícháme vanilkový pudinkový prášek nebo 40 gramů maizeny (či bramborového škrobu). Za stálého míchání vlijeme do vařící se švestkové omáčky. Necháme provařit, případně naředíme (je-li moc hustá).
6
Omáčku odstavíme. Vybereme citron a případně větší kusy koření. Ochutnáme, přisladíme, pro dospělé můžeme dochutit brandy, rumem nebo slivovicí. Švestkovou omáčkou poléváme kaše, trhance, nákypy, knedlíky bez náplně, palačinky, lívance. A nebo ji můžeme podávat vychladlou s piškotem jako svěží svačinku.
Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto: autorka

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Květákové kari | recept. Kari nemusíte vždy připravovat z kuřecího masa, výborně chutnají i bezmasé varianty. Vyzkoušejte třeba květákové kari podle n…