Přejít k hlavnímu obsahu

Jak a proč je bílá mouka méně zdravá než celozrnná

30. Leden 2017

Bílá mouka je méně zdravá než mouka celozrnná. Abychom lépe pochopili proč tomu tak je, je dobré vysvětlit a popsat několik pojmů.

1

Jaké základní části má obilné zrno

Zrno se skládá ze tří základních částí:

  • obal – obsahuje vlákninu, vitamíny, minerální látky, kyselinu fytinovou,
  • moučné jádro – obsahuje bílkoviny a škrob,
  • klíček – obsahuje nenasycené mastné kyseliny, kvalitní bílkoviny, vitamíny a enzymy.
2

Jak se vyrábí bílá mouka

Bílá mouka vzniká rozemletím pouze moučného jádra.

3

Jak se vyrábí celozrnná mouka

Celozrnná mouka se vyrábí rozemletím celého zrna.

4

Proč je tedy bílá mouka méně zdravá

Z výše uvedeného je jasné, že bílá mouka je na rozdíl od celozrnné ochuzena o většinu zdravých látek.

5

Jak se dříve mlela mouka

  • Naši předkové mleli mouku v tzv. kamenných mlýnech a mouka byla celozrnná, protože obsahovala všechny části obilného zrna.
  • V 19. století však došlo k zásadní změně. Mouka se začala vyrábět tak, že se obilná zrna začala vymílat. To znamená, že před mletím byl odstraněn obal i klíček a mlela se pouze vnitřní moučná část. Tímto procesem vznikla tzv. bílá mouka.
  • Hlavním důvodem zavedení vymílání zrn byl požadavek na delší trvanlivost mouky. A to hlavně proto, že tuky obsažené v klíčku způsobují rychlejší žluknutí mouky.
6

Z čeho se u nás peče

  • Běžný chléb se u nás vyrábí z pšenično-žitné bílé mouky.
  • Pečivo pouze z mouky pšeničné.
  • Různé druhy chlebů a pekárenských výrobků se liší podílem těchto obilovin a způsobem přípravy.
  • Jezte celozrnné výrobky, ale dávejte si pozor, aby byly opravdu celozrnné. Tmavě vyhlížející chléb či pečivo nemusí být celozrnné.
  • Stejně tak se nenechte zmást ani tím, že je výrobek hodně posypán semínky. Pod semínky se totiž často skrývá pečivo s až 95 % bílé mouky.
  • Výrobci nazývají svoje výrobky například vícezrnné, cereální, multizrnné a podobně. Tyto výrobky nejsou většinou ty, o které nám jde, tedy celozrnné.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak a proč je zdravá celozrnná mouka
Pokud chcete zdravou variantu pečiva, konzumujte výrobky z celozrnné mouky. Hledejte výrobky, které mají opravdu označení „celozrnné“. Jistotu máte na…
Jak se vyznat v druzích mouky
Na trhu je k dostání nepřeberné množství různých druhů mouk. Víte, jaký je rozdíl mezi moukou špaldovou, žitnou, bezlepkovou, bílou, tmavou apod.? Jak…
Jak upéct domácí pivní chléb | recept
Pivní chléb | recept. Chléb patří mezi základní potraviny, které nakupuje každý. V obchodech regály přetékají množstvím druhů a tvarů. Dávno neplatí,…
Jak využít karob (svatojánský chléb)
Jak využít karob (svatojánský chléb) | rady a tipy. Karob neboli svatojánský chléb je prášek získávaný z plodů (nazývaných taktéž karob) stálezel…