Přejít k hlavnímu obsahu

Jak sbírat a využít břízu bělokorou

Jak sbírat a využít břízu bělokorou | rady a tipy. Listy břízy bělokoré si můžete nasušit do zásoby a využít je nejen při jarní očistě ledvin a močových cest. Bříza bělokorá má i další léčivé účinky. Poradíme Vám, jak a kdy listy břízy bělokoré sbírat, jak je sušit a v neposlední řadě Vás seznámíme s jejich zdravotními účinky.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Bříza bělokorá je druhem listnatého stromu, který jistě velmi dobře znáte, je u nás totiž velmi hojně rozšířena. Pro léčivé účely se sbírají zejména mladé zelené listy nejlépe v době od března do května, v této době mají nejvíce léčivých látek.

Březové listí sušíme na stinném a vzdušném místě v tenkých vrstvách nejlépe na sítech, jelikož sušení trvá delší dobu. Sušené listy skladujeme v papírových sáčcích.

2

Jaké jsou léčivé účinky břízy bělokoré?

  • Bříza bělokorá účinně odvodňuje a čistí organismus, aniž by dráždila ledviny. Pomáhá léčit záněty močových cest, působí také proti ledvinovým kamenům, revmatismu, akné a proti dně, podporuje metabolismus a snižuje cholesterol.
  • Březové listy mají i dezinfekční a potopudné účinky.
  • Zevně se bříza používá při revmatismu a otocích, pro zlepšení stavu pokožky nebo jako vlasové tonikum proti padání vlasů, lupům a mastné pokožce hlavy.
3

Jak břízu bělokorou využít vnitřně?

Bříza se užívá ve formě čaje, který připravíte následujícím způsobem: Lžičku sušených nebo polévkovou lžíci čerstvých listů břízy zalijeme 250 ml vroucí vody a necháme 10 minut vylouhovat. Poté čaj scedíme a pijeme jej nejlépe 1 – 3x denně.

4

Zevně je možné břízu použít ve formě koupelí nebo nálevu k oplachování vlasů či k obkladům (postup je stejný jako u přípravy čaje).

Pro přípravu koupele budete potřebovat asi 10 hrsti čerstvých nebo 8 hrstí sušených listů, které zalijeme 5 litry vody, vše povaříme a přecedíme do vany. Koupel by měla trvat 10 – 15 minut.

Obklad si můžete připravit i z čerstvých listů, které přiložíte na bolestivé či oteklé místo a převážete. Obklad nechte působit přes noc.

  • Bříza by se neměla dlouhodobě užívat ve velkých dávkách.
  • Užití bylin doporučujeme konzultovat se svým ošetřujícím lékařem, obzvláště pak užíváte-li nějaké léky.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak využít psyllium
Psyllium je vláknina, která vzniká vyčištěním obalů semen jitrocele vejčitého (indického) – jedná se vlastně o slupky. Tato vláknina je rozpustná ve v…
Jak bojovat proti akné přírodní cestou
Jak bojovat proti akné přírodní cestou | rady a tipy. Akné trápí velkou většinu dospívajících a v některých případech také část dospělých. Pokud se ch…
Jak sbírat svatojánské byliny
Jak sbírat svatojánské byliny | rady a tipy. Noc z 23. na 24. června (neboli předvečer dne svatého Jána) patří mezi nejvhodnější čas pro sběr léčivých…