Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se vyznat v pletacích jehlicích

05. Leden 2020

Ruční práce, zejména pletení, jsou na vzestupu. Nejedna žena si chce vlastnoručně vyrobit originální šálu, nákrčník, čepici nebo svetr, protože na trhu je obrovský výběr přízí. Nejde ale jen o přízi, k pletení potřebujeme i jehlice. Jak se v nich vyznat?

1

Nejdůležitějším kritériem je jejich síla neboli tloušťka. Podívejte se na adjustační pásku příze, kterou budete používat: je tu uvedena velikost jehlic. Běžně se používají ty v rozpětí od 3 do 10 mm, ale výjimkou nejsou ani jehlice slabší nebo silnější.

Obecně platí, že čím je příze silnější, tím silnější jehlice budeme potřebovat. Pletení na silnějších jehlicích s robustnějším vláknem rychleji přibývá, naopak jemná příze a jehlice o velikosti 3 mm znamenají pomalejší práci.

2

Kromě klasických, rovných jehlic z kovu či ze dřeva jsou také k dostání jehlice ponožkové a kulaté. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Jehlice ponožkové, jak už sám název napovídá, se používají nejčastěji při pletení ponožek a rukavic. Jehlice kruhové jsou ideální při pletení svetrů vcelku, ale výborně je využijete i při pletení nákrčníků nebo čepic. Jejich výhodou je, že se váha pleteniny rovnoměrněji rozloží než u jehlic klasických. A samozřejmě to, že na výrobku pleteném na kruhových jehlicích není šev. To znamená, že třeba čepici upletete z jednoho dílu, nemusíte nic sešívat.

Výměnné kruhové jehlice se vyplatí, pokud pletete často, a to z různých druhů příze o různé tloušťce. V obchodě se dají sehnat různě dlouhá lanka, která se dají přišroubovat k samotným pletacím špicím, a tím získáte velkou variabilitu jehlic.

3

Pletací jehlice se vyrábějí z různých materiálů. Kromě klasických, kovových, jsou dnes k sehnání i jehlice plastové nebo dřevěné. Dřevěné mají tu výhodu, že pletení s nimi je velice tiché. Na výběr jsou různé druhy často i z exotického dřeva.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se vyznat v druzích jógy
Jak správně vybírat přízi na pletení
Jak vybrat vhodné nordické hole
Jak najít přátele