Co je potřeba

  • jablečný nebo vinný ocet
  • slunečnicový nebo olivový olej
  • bylinky
  • drobné ovoce
  • celý pepř
1

Bylinkový ocet

Jablečný nebo vinný ocet přivedeme do varu a 1 minutu povaříme. Necháme ho přikrytý pokličkou zchladnout asi na 40 stupňů. Pak přidáme zvolené bylinky a koření. Bylinky neoplachujeme pokud to není nutné, musí být suché. Rukou lístečky lehce pomačkáme a napěchujeme do sklenice. Zalijeme teplým octem a necháme 3 týdny stát na slunečném místě. Občas protřepeme. Pak scedíme, naplníme do ozdobných lahví a dozdobíme čerstvými snítkami bylinek.

2

Jestliže se nám výsledná chuť zdá příliš silná, můžeme ho při přípravě pokrmů naředit buď neochuceným octem nebo čistou vodou. Takto připravený ocet má bezpočet možných variací použití – omáčky, majonézy, dresingy, marinády.

3

Na octy bylinkové se hodí bazalka, dobromysl, bobkový list, rozmarýn, tymián, estragon, z divoce rostoucích je výborná mateřídouška, medvědí česnek, popenec. Na octy květinové jsou vhodné plátky voňavých růží, levandule, květ černého bezu, květ dobromysli. Z drobného ovoce se mi velmi osvědčily lesní jahody, angrešt, černý rybíz a zejména lesní maliny (nemají konkurenci).

4

Bylinkový olej

Ochucené oleje se připravují z chuťově neutrálního oleje, aby se nepřehlušila příchuť přísad. Nejlepší je olej slunečnicový. Olej lehce zahřejeme, do láhve si připravíme bylinky nebo koření a zalijeme teplým olejem. Uzavřeme a necháme 3 týdny stát. Po této době je olej připraven k použití. Odstraníme bylinky a přefiltrujeme olej do čisté lahve. Plánujeme-li rychlou spotřebu, můžeme dozdobit snítkou čerstvé bylinky. Musíme ale dbát na to, aby byla větvička vždy ponořená, jinak by mohla začít plesnivět. Můj tip je bazalkový olej, je velmi voňavý a aromatický. Perfektně se hodí do letních salátů z rajčat.

5

Ocet z černého bezu

Co je potřeba: 100 g čerstvého nebo sušeného květu, 1/2 l bílého vinného octa

Popsaným způsobem si vyrobíme ocet, který nám poslouží k masáži unavených nohou, jako obklad pro bolestivá a nateklá místa a je vhodný i k přímé spotřebě třeba do salátu.

Tipy

Chilli olej 100 g čerstvých chilli papriček, rozmixovat 1 l slunečnicového oleje 2 snítky bazalky Postupujeme podle základního receptu. Olej má krásně červenou barvu a je pálivý, stačí jen pár kapek do pokrmu.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (3 votes)