Jak správně držet volant | rady
Jak správně držet volant | rady. I když nás v autoškole učili, jak správně držet volant, je patrné, že v tomto ohledu bývají mezi šoféry velké rozdíly.
To platí jak pro starší, vyježděné motoristy, tak i pro nováčky na silnicích, kteří získali řidičské oprávnění teprve nedávno. Každý jsme jiný, každý preferujeme jiný styl jízdy, a to platí i pro držení volantu.
Vozidla, jejich vybavení, výkonnost a užitné vlastnosti se velmi rychle mění a zdokonalují. To se promítá i do způsobu, jakým automobil řídíme. Respektive, jak držíme volant.
Dříve doporučovaný styl „za deset dvě“, kdy obě ruce svíraly volant spíše v jeho horní polovině, už není aktuální. Řidič díky posilovačům řízení a dalším pomocníkům nemusí během řízení vyvíjet takovou sílu, a proto se mění i tyto jízdní návyky.
Nyní se v autoškolách doporučuje poloha rukou „tři čtvrtě na tři“, kdy se obě dlaně posunují oproti dřívějšímu držení níže. Nad vozem máte větší kontrolu, a tím pádem můžete mít paže uvolněnější.
Každopádně platí, že volant bychom měli držet pevně, ale nikoli křečovitě, abychom předešli bolestem v rukou a zbytečnému napětí. Hřbety rukou spočívají nahoře, na volantu.
Stejně důležité je i to, jak při řízení sedíme. Příliš velký záklon je nebezpečný, protože paže jsou natažené. Nedoporučuje se ani být naopak v předklonu s hlavou blízko čelního skla. Mimo jiné tyto špatné návyky vytvářejí nepříjemné napětí v těle.
To se může negativně promítnout do naší schopnosti reagovat při nenadálé situaci nebo vydržet za volantem při delší jízdě.
I když jezdíte po silnici, kde to dobře znáte, nikdy nespouštějte ruku z volantu.
Nikdy nevíte, co se může během jedné vteřiny před vámi stát. Ležérní styl, kdy ovládáte volant pouze dlaní s nataženými prsty, také není na místě. Snižuje se tím vaše schopnost reagovat na nečekanou událost.
TIP: Nejlépe vás naučí zvládat nebezpečné situace v tzv. škole smyku. Jedná se o kurz bezpečné jízdy, většinou jednodenní, zaměřený na nácvik krizových situací za volantem – od brzdění na kluzké vozovce přes aquaplaning až po přetáčivý či nedotáčivý smyk.
Praktická část probíhá pod dohledem zkušeného instruktora, který vás nejen naučí správně reagovat, ale poskytne i okamžitou zpětnou vazbu a spoustu tipů. Získáte kontrolu nad vozem v kritických okamžicích, přirozenou sebedůvěru za volantem i cenný certifikát o absolvování, a to celé bez rizika nehody – v bezpečném a přitom velmi realistickém prostředí
Text obsahuje reklamní sdělení.
Diskuze k článku