Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně používat ústní vodu

Ústní voda přispívá k prevenci před zubními kazy, usazování plaku, udržuje zdravé dásně a osvěžuje dech. Mezi spotřebiteli jsou však o používání ústní vody hojně rozšířené různé mýty, třeba že ústní voda dokáže zubní hygienu nahradit nebo že zubní lékaři pacientům spíše doporučují ústní vodu pravidelně používat před čištěním zubů než po něm. Také návod k použití ústní vody od výrobce nalepený na obale přípravku není jednoznačný. Používat ústní vodu lépe a účinněji se naučíte podle následujících řádků.

Co je potřeba

Kvalitní ústní voda

1
Nejprve k výběru vhodné ústní vody a pár slov k čemu slouží. Ústní voda nenahrazuje čištění zubů, doplňuje jej. Má především pomáhat chránit zuby před kazem, záněty dásní a vznikem paradentózy. Při správném používání omezuje zubní plak a osvěžuje dech. V obchodě sáhneme po takové ústní vodě, která nejenže byla klinicky testovaná, ale že pozitvní účinek ústní vody na zdraví ústní dutiny se během testů prokázal. Pro likvidaci bakterií si vybereme ústní vodu s antiseptickým účinkem.
2
Mezi lékaři panuje nejednoznačnost, kdy je ten správný moment ústní vodu aplikovat. Zda je lepší používat ústní vodu před, anebo až po čištění zubů. Zastánci použití ústní vody před čištěním zubů se odvolávají na to, že ústní voda svým složením pomáhá změkčit a uvolnit usazený zubní plak a bakterie v ústní dutině. Podle vyjádření Státního zdravotního ústavu má i použití antibakteriální vody po čištění smysl, hlavně pak v případech, kdy pacient trpí záněty, paradontózou či jiným bakteriálním znečištěním úst. To potvrzuje i Americká dentální asociace, podle níž nezáleží na tom, zda používáte ústní vodu před nebo po čištění - oba způsoby jsou stejně účinné. Důležité je používat kvalitní ústní vodu. Pro změkčení a uvolnění zubního plaku použijte malé množství ústní vody před čištěním zubů. Po dokončení použijte ústní vodu za účelem osvěžení dechu. Je dostatečné, abychom ústní vodu použili dvakrát denně - při čištění zubů ráno a před spaním.
3
Láhev ústní vody je obvykle opatřena uzávěrem, který slouží k odměření a dávkování ústní vody. Do uzávěru nebo malého hrníčku si nalijte 20 ml ústní vody, což odpovídá 4 čajových lžičkám.
4
Odměřenou ústní vodu nalijte do úst a pusu zavřete, aby těsnila a ústní voda nevystříkla ven. Například návod pro použití ústní vody Listerine doporučuje po dobu 30 sekund proplachovat prostor kolem zubů a dásní, ale neuvádí přesnější pokyny. Podstatné je, abychom ústy převalovali ústní vodu mezi zuby tak, aby se dostala před zuby i za zuby, před přední zuby i za stoličky. Dbáme, aby ústní voda propláchla prostor pod jazykem i horní patro. Nebojme se v závěru ústní vodu kloktat.
5
Po 30 sekundách až jedné minutě ústní vodu vyplivneme do omyvadla. Ústní vodu nikdy nepolykáme, obsahuje alkohol a silné chemikálie, které nejsou určeny k požití. Večer ústní vodu použijeme jako poslední přípravek pro ústní hygienu - tzn. že používáme-li mezizubní kartáčky nebo zubní nitě, ústní voda proces čištění chrupu uzavírá. Při ranním čištění zubů v závislosti na typu ústní vody, kterou jsme použili, možná budeme muset počkat půl hodiny nebo hodinu, než budeme moct pít pitnou vodu nebo jíst, a to proto, aby se zvýšila účinnost ústní vody. Abychom zjistili, jak dlouho s pitím nebo jídlem počkat, se dozvíme z lahve nebo od lékaře.
  • Pokud máte v ústech zánět, poraďte se s lékárníkem, která ústní voda je vhodná. Obvykle se používají bylinné ústní vody, které zklidní bolavé místo a zároveň tlumí zánět. Pokud máte větší problémy se zubním plakem či paradentózou, vyberte speciální ústní vody.
  • Bylinné ústní vody se používají pro lokální záněty, po nalití tekutiny do úst je třeba nechat ústní vodu působit v místě bolesti. Jedná-li se o zánět celé ústní dutiny, vodu rozvalujeme po celé ústní dutině.
  • V případě zánětu krčních mandlí se používají ústní vody, které působí protizánětlivě a uklidňujícím účinkem. V takovém případě rozdělte doporučené množství tekutiny do několika doušků, které vždy kloktejte tak, aby se tekutina dostala co nejhlouběji k mandlím. Kloktání je třeba opakovat, dokud zánět pokračuje.

Efekt každé ústní vody působí rozdílnou dobu. Vždy po použití takové vody je třeba minimálně 15 minut nejíst ani nepít. Ústní voda nám i po vyplivnutí vytvoří v ústech drobnou vrstvu ochranného filtru, který i po vypláchnutí nějakou dobu působí.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Fotografie: láhve ústních vod Listerine, licence: commons.wikimedia.org/wiki/File:Listerine_products.jpg

Hodnocení
Laura (neověřeno) | Út, 11/15/2016 - 17:29

Kedvsi idem cistit zuby vicistim si ich a ked si idem preplachnut listerinom mam don dat aj vodu ze to zriedit

olga.polka (neověřeno) | St, 07/27/2016 - 14:16

Ja pouzivam ustni vodu oral b, nastestni ted uz existuji i internetove drogerky tak se to da objednat ve sleve treba po vice kusech a clovek se s tim nemusi tahat z obchodu )

Patrik Táborský (neověřeno) | Čt, 03/10/2016 - 17:59

S dlouhodobým používáním ústní vody mám v celku dobré zkušenosti,ale časem mi začaly hnědnout zuby,jako při nadměrném pití kávy.Musel jsem je odstranit pískováním zubů a zubní lékař mi dopzučil přestat Listerin používat.Mohli by jste mi poradit,kde se stala chyba?Používám různé druhy Listerinu.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Dětští zubaři si stěžují, že úroveň dětských zoubků je katastrofální. To, že za to může genetika je sice pěkné, ale ne vždy pravdivé. Z velké části za…