Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně připravit čaj

30. Duben 2018

Čaj se poprvé v Evropě objevil počátkem 17. století, kdy sem byl dovezen z Číny. Postupem času získával pravý čaj stále větší oblibu a to bylo trnem v oku obchodníkům s kávou. Ti si prosadili vysoké clo na dovoz. Dovozci čaje to začali obcházet, místo usušených lístků zeleného čaje přiváželi lístky černé, upravené fermentací. Na ty se clo nevztahovalo.Dodnes se na západě více pije čaj černý, zatímco na Východě převážně zelený. V článku se dočtete několik rad, jak správně postupovat při přípravě tohoto lahodného nápoje.

1

Čajovníkové keře mají úhledný oblý tvar. Plantáže bývají terasovitě uspořádané ve svazích, protkané úzkými cestičkami. Lístky na keřích mají tmavozelenou barvu, mladé lístky jsou o něco světlejší. Čaj se sklízí 8 měsíců do roka. Z jednoho keře se získá až 20 kg čajových lístků. Čajovník se pěstuje ze semen, první sklizeň následuje zpravidla po 3. roce a opakuje se až do stáří rostliny cca 60 let. Čaji se daří v subtropickém až tropickém klimatu. Nejvýznamější producenti čaje jsou Indie, Čína, Japonsko, Cejlon.Čaj se dělí podle zpracování na černý, žlutozelený, zelený a bílý.

2

Černý čaj

Čerstvě natrhané lístečky se usuší, pak se svinou, stlačí a nechají fermentovat. Poté následuje třídění podle jekosti. Nejlepší a nejdražší čaj je z nerozlámaných lístků. Obvyklá dávka na silný čaj je polovina nebo 1 celá čajová lžička na šálek. Čaj se spařuje vodou, která právě začala vařit. Nikdy čaj nevaříme. Vodu uvedeme do varu ve skleněné, nerezové či smaltované nádobě, nepoužíváme hliníkové konvice. Nádobí na přípravu čaje nemyjeme v saponátech, pouze ho vyplachujeme vodou a necháme oschnout. K jiný účelům ho nepoužíváme. Hotový čaj se zásadně nepřihřívá. Doba louhování je různě dlouhá. Krátce (do 2,5 min.) louhujeme čaj, od kterého očekáváme povzbuzující účinek. Během krátké doby se do nápoje uvolní kofein, ten působí povzbudivě. Louhováním od 2,5 do 5 minut se navíc uvolní tanin a získáme čaj zklidňující. Při dlouhém louhování se do nápoje uvolní množství tříslovin a výsledkem je čaj s uklidňujícími účinky na zažívací trakt. 

3

Zelený čaj

Od černého čaje se liší zpracováním, chutí i vzhledem. Má světlou barvu a méně výraznou chuť. Je v něm více zdraví prospěšných látek než ve fermentovaném čaji.Působí příznivě na mnoho zdravotních problémů. Zelený čaj připravujte v nahřáté konvici. Na 2,5 dl vody budete potřebovat 4-5 g čaje. Vodu, která právě dosáhla bodu varu, necháme asi minutu zchladnout a pak ji nalijeme na čaj. Vroucí voda by nepříznivě ovlivnila vůni a chuť nápoje. Lístky se nechávají louhovat déle, než černý čaj. Spařené lístky zeleného čaje nevyhazujte, mohou se přelít třikrát po sobě. Čaj bude mít lepší chuť, ale bude méně aromatický. 

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články