Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně vybrat dětské kolo

14. Duben 2020

Správný výběr kola je pro dobrý pocit z jízdy velice důležitý. Dvojnásob to platí u kola dětského, protože špatně vybrané kolo může dítě od cyklistiky zcela odradit. Pojďme si proto říci, jak postupovat při výběru dětského kola.

1

Základem je velikost Pro správné ovládání kola je nutné je vybrat ve správné velikosti. Orientačně ji poznáme tak, že necháme dítě rozkročit se horní rámovou trubkou s nohama na zemi. Mezi trubkou a rozkrokem by mělo zbývat asi na pěst místa. Důležité také je, aby dítě bez potíží ze sedla dosáhlo na řídítka.

2

Kolo nebo odrážedlo? Pokud je dítě ještě příliš malé na první kolo, je více než moudré pořídit mu nejprve odrážedlo, které je skvělou průpravou pro pozdější přechod na kolo. Při pozdějších začátcích s cyklistikou, kdy je dítě na odrážedlo již příliš velké, začněte rovnou na dětském kole.

3

Odrážedlo hodně naučí Odrážedlo je vlastně malé kolo bez pedálů, na němž se dítě pohybuje odrážením nohama od země. Nohama dítě rovněž brzdí. Vždy po odrazu přitom chvíli udržuje rovnováhu a bezpečně a intuitivně tím tuto dovednost rozvíjí, což později velmi usnadní a urychlí učení na opravdovém kole. Při výběru odrážedla je nutné se přesvědčit, že dítě dosáhne ze sedla celými chodidly na zem, aby se mohlo dobře odrazit.

4

Větší kolo učí novým dovednostem Dětská kola se vyrábějí ve čtyřech velikostech, a to 12“, 16“, 20“ a 24“. Číslo značí průměr ráfků kol v palcích. S každou větší velikostí je kolo vybaveno dalšími komponenty, s nimiž se dítě postupně učí zacházet. Jde o pákové brzdy, přehazovačku, přesmykač či odpruženou vidlici.

5

Velikost 12“ a 16“ Kola v těchto velikostech jsou ještě vybavena balančními kolečky, která lze odmontovat. U kvalitních modelů je možné nastavit úhel koleček, která mohou být buď stále v kontaktu s terénem, nebo se země dotknou až ve chvíli, kdy dítě ztrácí stabilitu a padá na jednu stranu. Kolečka je na kole ponechte jen nezbytně nutnou dobu, abyste nebrzdili pokroky dítěte. Kola velikosti 12“ a 16“ ještě nemají pákové brzdy, které děti obvykle stejně nezvládnou stisknout. Brzdění se proto realizuje protisměrným záběrem pedálů.

6

Velikost 20“ a 24“ Kola těchto velikostí již disponují přední i zadní čelisťovou brzdu. Některé „dvacítky“ také již mají přehazovačku. Na „čtyřiadvacítkách“ navíc najdeme i přesmykač, takže dítě již má k dispozici dostatek převodů na vyjížďky v terénu s větším převýšením. Kola ve velikosti 20“ a 24“ již nabízejí také výhody přední odpružené vidlice, takže se děti mohou vydat i mimo zpevněné cesty.

Nikdy bez helmy

Nezapomeňte, že ani nejmenší děti by nikdy neměly vyjet bez cyklistické helmy. Vybírejte vždy pouze helmu s odpovídající bezpečnostní certifikací dle normy ČSN 1077, dále s nízkou hmotností a dostatečným odvětráním. Také helma musí mít správnou velikost. To znamená, že nesmí nikde tlačit, ale jinak musí sedět natěsno, aby v případě pádu zůstala na svém místě a spolehlivě dítě ochránila.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vybrat dětské kolo
Jak vybrat cyklistický batoh | rady
Jak vybrat helmu na lyže | rady
Jak připravit jízdní kolo na sezónu
Jak vybrat dámskou kabelku