Co je potřeba

zelenina, bylinky

1

Co a jak zmrazit Všeobecně se dá říct, že zmrazit můžeme jakoukoli zeleninu. Protože ale mrazák není nafukovací, musíme předem dobře zvážit, jestli nemůžeme nadměrnou úrodu skladovat nějak jinak. K mrazení jsou nejvhodnější bylinky, mladá křehká zelenina a mladé klíčky a výhonky. Platí, že veškerou zeleninu dobře omyjeme a zbavíme jadérek, slupek apod. Rajčata je dobré spařit a oloupat, pórek zbavit nejtvrdších zelených částí atd.

2

Základem mrazení je blanšírování Blanšírování je stará kuchařská technika, ve které se zelenina nejdříve prudce ohřeje a poté zchladí. Tento postup zničí většinu přítomných bakterií a prodlouží trvanlivost skladování. Takto ošetřená zelenina vydrží v mrazáku 10–12 měsíců, zatímco u nepředvařené zeleniny se tato doba zkracuje pouze na 3–5 měsíců. U bylinek nebo klíčků se ale blanšírování nedoporučuje.

3

Jak blanšírovat zeleninu Kuchyňsky připravenou zeleninu vložíme do cedníku a ponoříme na 1 minutu do hrnce s vroucí vodou. Poté cedník vytáhneme a ihned propláchneme pod studenou vodou. U kořenové zeleniny přidáme trochu času navíc – podle velikosti minutu až dvě. Pokud nemáme cedník, můžeme použít např. vyžehlený plátěný pytlík.

4

Krájení blanšírované zeleniny Zchlazenou a osušenou zeleninu rozhodně neodkládáme do lednice s tím, že na krájení si uděláme čas někdy večer. Čím déle zůstane na vzduchu, tím více vitamínů ztrácí. Krájíme ji proto rychle, ale šetrně. Jestliže máme takto upravené zeleniny větší množství, zpracováváme ji po částech a nakrájenou zeleninu ukládáme do lednice, nebo lépe ihned do mrazáku.

5

Uskladnění mrazené zeleniny Nakrájenou zeleninu ukládáme do igelitových pytlíků. Nejlépe v takovém množství, které zpracujeme najednou. Jednou rozdělaný pytlík je totiž schopný nasát do sebe okolní pachy, a výsledek pak není na talíři zrovna vábný. Spolehlivou obranou je jedině opětovné pečlivé uzavření sáčku.

6

Jak postupovat při mrazení bylinek Čerstvé bylinky je nejlepší nasekat na požadovanou velikost a uchovávat v alobalových vaničkách nebo psaníčkách. Vyrobit můžeme také bylinkové kostky: do tvořítka na led namačkáme co nejvíce nasekaných bylinek a zalijeme vodou. Ovšem ne až po okraj, voda totiž při mrazení zvětšuje svůj objem. Hotovou kostku pak stačí vymáčknout a použít do polévky nebo omáčky.

Tipy

Na sáčky se zeleninou a bylinkami si vždycky zapište nejenom druh mrazené zeleniny, ale také datum jejího uložení do mrazáku. Pokud použijeme k zalití bylinek místo vody domácí vývar z masa nebo zeleniny, dostanete skvělý bujón.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.90909
Average: 4.9 (11 votes)